Fortsatt mulig å nå klimamål

TREPARTSSAMARBEID: – Vi har en god plan og mange tiltak som monner. Og vi har et trepartssamarbeid mellom LO, NHO og regjeringen. Det gjør at vi fremdeles har tro på at vi sammen kan klare dette, sa LO-leder Peggy Hessen Følsvik da olje- og energiminister Terje Aasland mottok rapporten olje- og gassindustrien har utarbeidet torsdag denne uken.

Fortsatt mulig å nå klimamål

Det er fortsatt mulig å nå 50 prosent utslippsreduksjoner for olje- og gassnæringen, men det vil bli krevende.

Energi

Målet om 50 prosent utslippsreduksjon for olje- og gassindustrien i Norge i 2030 er fortsatt innen rekkevidde, men har blitt mer krevende som følge av økte kostnader, et presset leverandørmarked, en mer krevende kraftsituasjon og utfordringer med tilstrekkelig nettkapasitet. Det viser årets statusrapport som er jobbet frem  LO, NHO og de andre KonKraft-partnerne.

– Nå er det drøye seks år igjen til vi skal være i mål. Det er en gigantisk utfordring. Det blir ikke lett, men heldigvis har vi en industri i Norge som er opptatt av å kutte utslipp. LO er med på dette for å sørge for en rettferdig omstilling, der vi både kutter utslipp og skaper jobber, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik og legger til:

– Vi har en god plan og mange tiltak som monner. Og vi har et trepartssamarbeid mellom LO, NHO og regjeringen. Det gjør at vi fremdeles har tro på at vi sammen kan klare dette, sier LO-lederen.

Les hele rapporten her.

Fakta:

- I 2020 satte oljebransjen seg selv et mål om 50 prosent utslippskutt innen 2030. Innen 2050 er ambisjonen netto null utslipp.

- Rapporten er en årlig statusrapporting på disse målene.

- Konkraft består av LO, NHO, Fellesforbundet, Industri Energi, Offshore Norge, Norsk Industri og Rederiforbundet.