Retningslinjer

Retningslinjer

Rettighetene er knyttet til de tariffområder som finansierte Lavlønnsfondet og den forlengede trekkordning 2. og 3. kvartal 1990.

Disse retningslinjene er fastsatt av LOs sekretariat 5. mai 2008.

Sekretariatet oppnevner et Tildelingsutvalg, og innstiller overfor Representantskapet ved behandlingen av fondets regnskap.

1. Fondet yter

a) Støtte til helårsstudium på hel- og deltid ved universitets- og høgskoler, fagskoler, videregående skoler, folkehøgskoler og grunnskole – eller tilsvarende i voksenopplærings-organisasjonens regi.

Ved lengre studier gir ikke tildeling et år automatisk rett til stipend for kommende studieår.

Søknad må sendes og bli vurdert for det enkelte undervisningsår. Stipendet utlyses med søknadsfrist 15. mai.

Tildelingsutvalget kan behandle og gi støtte etter regler og rammer etter pkt 1b) for søknader som kommer inn etter søknadsfristen.

b) Stipend til etter- og videreutdanning

Det gis støtte til utdanning av kortere varighet (minimum av 30 timers varighet) enn etter pkt a) til:

Etter- og videreutdanning som er direkte knyttet til yrket vedkommende er i eller omskolering til annet yrke.
Paragraf 3,5 i opplæringsloven.
Allmennfaglig utdanning med sikte på studiekompetanse.
Grunnskolefag, herunder lese- og skriveopplæring
Opplæringstiltak innenfor organisasjons- og bedriftsutvikling knyttet til bedrifter.

Innen EDB/IKT gis det bare støtte fra utdanningsfondet til grunnleggende dataopplæring og datakortet. For å sikre at opplæringen leveres fra seriøse leverandører godkjennes i utgangspunktet bare opplæring gitt av vårt eget studieforbund AOF. Dersom AOF-avdelinger i enkelte områder ikke kan tilby slik opplæring kan Tildelingsutvalget godkjenne slike leverandører etter særskilt vedtak.

Fortløpende behandling

Søknadene vedrørende korte kurs behandles fortløpende. Søknader må fremmes før eller mens studiene er i gang. For studier som avsluttes med eksamen eller fagprøve, anses denne som avslutning av studiet.

Søknad om stipend etter pkt a) og b) kan fremmes av enkeltmedlemmer i LO med rettigheter i Utdanningsfondet. Søknad sendes Utdannings-fondet på fastlagte søknadsskjema. Søknaden skal om mulig sendes elektronisk.

c) Utvikling og tilrettelegging av opplæringstiltak for etter- og videre-utdanning, faglig og yrkesmessig. Det gis støtte til utvikling av bl.a.:

Læreplaner
Undervisningsmateriell
Læremidler
Søknader etter dette punktet kan fremmes av LO, AOF Norge og fagforbundene med avtale om Lavlønnsfondet.

Søknad om utviklingsmidler m.v. kan fremmes av LO, AOF Norge og fagforbundene tilsluttet Utdanningsfondet.

d) Det gis støtte til forberedelse, tilrettelegging, utvikling og gjennomføring av opplæringstiltak som kan fremme og styrke tillitsvalgtes innflytelse i internasjonaliseringen av arbeidslivet, herunder AOFs språkskole og Den Europeiske Fagforeningsskolen.

Stipend til Den Europeiske Fagforeningsskolen og AOFs språkskole kan søkes av tillitsvalgte og enkeltmedlemmer i LO tilsluttet Utdanningsfondet.

2. Rettigheter

Rettigheter i fondet har søknadsberettiget som har minst 3 års sammenhengende medlemskap på søknadspunktet og som tilhører en overenskomst/tariffområde som var med på innbetaling til Lavlønnsfondet eller tariffavtale som ville innbetalt til Lavlønnsfondet om det fortsatt hadde eksistert.  Har vært sammenhengende medlem i LO i over 1 år og skal ta allmennfaglig utdannelse som fører til studie kompetanse , eller

som Praksiskandidat etter 3,5 i opplæringsloven.

For stipendsøknader (pkt 1a og b) gjelder:

• Arbeidsledige omfattes av ordningen hvis de før de ble ledige tilhørte et tariffområde som faller inn under ordningen.¨
  • Valgte og fastlønte i LO-systemet omfattes dersom de var med på den frivillige trekkordningen til Lavlønnsfondet.
  • For deltidsansatte settes grensen for å bli omfattet av ordningen til 15 timer pr uke.
  • Studentmedlemmer omfattes bare det første året de går over fra å være ordinært medlem til studentmedlem, og hvis de før dette tilhørte et tariffområde som faller inn under ordningen.
  • Lærlinger omfattes ikke av ordningen for den opplæring som omfattes av lærlingeforholdet.

3. Stipend/støtte ytes til

Stipend etter pkt 1a) og b) dekkes følgende utgifter:

• Kursavgifter
  • Eksamensavgifter
  • Merutgifter til nødvendig midlertidig bosted
  • Materiell
  • Tapt arbeidsfortjeneste (kun for yrkesaktive )
  • Med unntak av siste strekpunkt er støtte til ovennevnte formål i prinsippet fritatt fra skatt.
  • Tapt arbeidsfortjeneste er imidlertid skattepliktig.

Støtte etter pkt 1c) og d):

Hvilke utgifter som dekkes avgjøres i det enkelte tilfelle.

Stipend/støtte fra Utdanningsfondet skal ikke dekke utgifter som normalt dekkes av arbeidsgiver eller av offentlige finansieringsordninger.

4. Søknadsbehandling

Søknaden må være tilfredsstilende utfylt, både av søker og klubb/fagforening.

Mangelfulle søknader vil returneres til søker.

Bekreftelse på utgifter det er søkt støtte til, sendes etter at stipendet er innvilget.

Det forutsettes at stipendet benyttes i det studieåret det er innvilget.

Søknader behandles av Tildelingsutvalget etter innstilling fra Utdanningsfondets sekretariat.

Tildelingsutvalget rapporterer til Fondsstyret.

5. Ankebehandling

Eventuelle anker på avgjørelser fattet i Tildelingsutvalget behandles av Fondsstyret.

Avgjørelser fattet av Fondsstyret kan ikke ankes.

6. Utbetaling/rapportering m.v.

For tildelte stipend pkt 1a) og b) gjelder:

Utbetaling

Før utbetaling av stipend kan skje må det foreligge bekreftelse om opptak fra utdanningsinstitusjon, samt bekreftelse på utgifter det er søkt støtte til.

Ved utbetaling må det fremgå hva som er eventuelt skattepliktig beløp.

Avbrudd av utdanning/forandringer i forhold til opprinnelig søknad

Stipendmottaker plikter å opplyse LOs utdanningsfond om eventuelle avbrudd av studiene, forandringer i forhold til opprinnelig søknad, og grunn til dette. Ved avbrudd/forandring av studier kan stipendet helt eller delvis trekkes tilbake.

Rapportering

Stipendmottaker plikter å rapportere om bruk av midlene og framlegge dokumentasjon for gjennomført utdanning/deler av utdanning.

Dette skal skje senest 1 måned etter endt studieår, eller den periode det er gitt stipend til.

For tildelt støtte etter pkt 1c) og d) fastsettes vilkår for tilsvarende forhold i det enkelte tilfelle.

Utbetalt stipend kan kreves tilbakebetalt om retningslinjene ikke er fulgt.