LOs sommerpatrulje skal ut på veien

Bilde av sommerpatruljen
Foto: LO/Geir Anders Rybakken Ørslien SOMMERPATRULJEN PÅ BESØK: LO-leder Peggy Hessen Følsvik kickstartet sommerpatruljen allerede på torsdag forrige uke med et besøk til utestedet Folk i Storgata. Der møtte hun sommervikarer som jobber som servitører.

LOs sommerpatrulje skal ut på veien

– Like viktig som at unge får prøve seg i arbeidslivet, er det at de får et godt møte med arbeidslivet, slår LO-leder Peggy Hessen Følsvik fast et par dager før LOs sommerpatrulje starter over hele landet.

Sommerpatruljen

Under sommerpatruljen vil omtrent 500 unge tillitsvalgte og engasjerte LO-ungdommer besøke flere tusen unge sommervikarer. I følge nylig publiserte tall fra SSB hadde syv av ti unge mellom 15 og 24 år jobbet i løpet av sommermånedene i 2022.

– De unge vi snakker med, forteller at de setter pris på å få prøve seg i arbeidslivet, forteller Sindre Hornnes, ungdomsrådgiver i LO.

Kickstartet sommerpatruljen

LO-lederen kickstartet sommerpatruljen allerede på torsdag forrige uke med et besøk til utestedet Folk i Storgata. Der møtte hun sommervikarer som jobber som servitører. Et av de vanligste sommerjobb-yrkene er nettopp å arbeide som servitør, og det er også en av de bransjene der LOs sommerpatrulje pleier å finne flest brudd. Under LOs sommerpatrulje i 2022 fant patruljen brudd på arbeidsmiljøloven i hele 57,9 prosent av tilfellene i utelivsbransjen.

– Like viktig som at unge får prøve seg i arbeidslivet, er det at de får et godt møte med arbeidslivet, påpeker Peggy Hessen Følsvik.

Forbedringspotensiale i serveringsbransjen

Arbeidstilsynet la i mai frem tall som viste at en i 2022 fant brudd i 7 av 10 kontroller i utelivsbransjen. De regionale verneombudene i bransjene hotell, restaurant og renhold peker i årsrapporten sin for 2022 at det er større forskjell mellom virksomheter i å rette seg etter pålagte krav knyttet til helse, miljø og sikkerhet.

Noe av det vanligste sommervikarene innen bransjen fortalte LO i fjor var at vaktlistene ikke kom i tide, at en ikke fikk den overtidsbetalingen en har krav på, det var ulovlig kameraovervåking og mangel på pauser.

– Vi er uroet for at det utvikler seg en slurvekultur i deler av arbeidslivet vårt. Det kan vi ikke ha noe av, sier Sindre Hornnes.

Sommerpatruljen skal derfor bruke de neste ukene til å spre kunnskap om rettigheter og plikter i arbeidslivet. Det gir et sikrere arbeidsforhold både for arbeidstaker og arbeidsgiver.

5 tips til unge i sommerjobb

LOs sommerpatrulje har fem tips til unge som skal ut i sin første sommerjobb:

1. Sørg for å ha skriftlig arbeidskontrakt! Den skal fortelle deg hvor du jobber, hvor mye du får betalt, hva jobben din er og når du skal på jobb.
  2. Du har krav på grundig og betalt opplæring.
  3. Dersom du jobber overtid, så skal du ha overtidsbetalt.
  4. Bruk verneutstyr dersom jobben krever det. Det er sjefens ansvar å skaffe riktig utstyr, men ditt ansvar å bruke det!
  5. Du har krav på lønnsslipp. Ta vare på den!

Bli medlem i et LO-forbund! Da får du hjelp og råd dersom du har spørsmål, eller du skulle være så uheldig at noe skjer på jobben din.

Kontakt LOs sommerpatrulje

Informasjonstjenesten er åpen til 10. august.

E-post: sommerpatruljen@lo.no