LOs sommerpatrulje: nå er informasjonstjenesten åpen

Bilde av LOs sommerpatrulje
Foto: LO/Geir Anders Rybakken Ørslien SOMMERPATRULJEN: Informasjonstjenesten til LOs sommerpatrulje er nå åpen, frem til 10. august.

LOs sommerpatrulje: Nå er informasjonstjenesten åpen

Er du usikker på hva som skal stå i jobbkontrakten din? Lurer du på når du har krav på overtid? Nå er informasjonstjenesten til LOs sommerpatrulje åpnet. Vi er klare til å svare på dine store eller små spørsmål.

Sommerpatruljen

LOs sommerpatulje informerer om hva du har rett på som arbeidstaker og om hvorfor det lønner seg å være medlem i et LO-forbund. I en sommerjobb kan du møte på små eller store problemer, du kan ha spørsmål om hva som er rett eller galt eller du kan trenge veiledning. LOs sommerpatrulje er her for deg!

Informasjonstjenesten er åpen

Har du spørsmål om sommerjobben? Ring 416 16 666. Du kan også ta kontakt på e-post: sommerpatruljen@lo.no.

Informasjonstjenesten er åpen til 10. august.

LOs sommerpatrulje ut på veien også i sommer

I perioden 26. juni – 12. juli reiser unge i LO rundt i landet og besøker ungdom i sommerjobb.

– Det er en viktig jobb vi gjør, sier ungdomsrådgiver i LO og sommerpatruljesjef, Sindre Hornnes.

– De siste årene har vi sett en økning i antall brudd på arbeidsmiljøloven, og det er særlig de yngste arbeidstakerne som opplever flest brudd. Det er viktig at det ikke utvikler seg en slurvekultur blant bedriftene. Unge må få et trygt møte med arbeidslivet, og det skal vi bidra til.

Tallene for 2022 viste oss at halvparten av sommervikarene opplevde brudd på lovverket.

Arbeidskontrakter, opplæring, vaktlister og overtidsbetalt

Sommerpatruljesjefen gleder seg til årets patrulje:

– I år kommer sommerpatruljen til å ha hovedfokus på at arbeidskontrakter er på plass. Og så kommer vi til å følge ekstra med på om folk får tilstrekkelig opplæring, vaktlister og overtidsbetalt, siden dette er områder med en økning i brudd over tid.

Vil du bli med på årets sommerpatrulje?

For presse

Journalister som har spørsmål om LOs sommerpatrulje bes kontakte LOs ungdomsrådgiver Sindre Hornnes, på e-post sindre.hornnes@lo.no eller på telefon 95 96 00 60.