Helene Ugland-seminaret

Velkommen til Helene Ugland-seminaret: «Kampen fortsetter»

LO Agder inviterer til et dagsseminar dedikert til utvikling, styrking og aktiv deltakelse i samfunnsdebatten i ekte Helene Ugland ånd.

Helene Ugland (1877-1940) var en markant agitator fra Froland. Hun var en inspirerende kraft som kjempet for forandring og representerte en sterk stemme i samfunnet. Hennes arv og mot er noe vi ønsker å hedre og føre videre gjennom dette seminaret. Helene var den første til å ta seg inn i gruvene i Sulitjelma i nord, og var blant annet å se i filmen «Sulis 1907» som gikk på kino i høst.

En plattform for læring, støtte og nettverksbygging

Seminaret vil finne sted mandag 12. februar, dagen etter hennes fødselsdag, i Arendal gamle rådhus, en historisk og passende ramme for vår ambisiøse agenda.

Til å lede oss gjennom dagen kommer den anerkjente forfatteren Marta Breen. Gjennom en dag med spennende foredrag og interaktive sesjoner vil vi også få anledning til å høre fra andre innflytelsesrike norske kvinner som vil dele sine erfaringer og innsikt.

09:30 Innsjekk og kaffe

10:00 Marta Breen ønsker velkommen og gir info om dagen

10:05 Åpningstale ved ordfører i Froland, Inger Lene Haaland

10:15 Agders kvinnetale ved Alexandra Gjerpen

10:45 Utdeling av Helene Ugland prisen 2024 med Mette Gundersen

11:00 Sørlandskvinne på toppen av politikk og næringsliv - det går jo fint an! Med Grete Faremo

12:00–13:30 Lunsj

13:30 Kvinner i fagbevegelsen og våre likestillingskamper med førstesekretær i LO, Julie Lødrup

14:30 Fortid møter fremtid – en samtale mellom poinerer i bevegelsen og unge tillitsvalgte

16:00 Avslutning

Innledere for dagen

Innledere-Helene-Ugland-2024.jpg

FOTO: Martha Breen: Marte Garmann Johnsen; Grete Faremo: Magnus Fröderberg / Norden.org; Alexandra Gjerpen (som Helene Ugland): SF Studios; Julie Lørup: LO/Trond Isaksen; Inger-Lene Håland: Alf Ragnar Olsen; Mette Gundersen: Jan-Erik Østlie/LO Media.

Marta Breen

Marta Breen er en prisbelønnet norsk forfatter og spaltist. Hun har skrevet en rekke bøker om kvinner i kulturlivet, kjønnsroller og feminisme. Hun brenner for at vi endrer tankegangen vår når det kommer til kvinner, kjønnsroller, feminisme og kultur.

Grete Faremo

Grete er oppvokst i Bygland kommune, og er en norsk jurist, næringslivsleder og tidligere forsvarsminister. Hun har også tidligere vært justisminister, olje- og energiminister og bistandsminster. Hun har innehatt stillingen som undergeneralsekretær i FN og leder for FNs kontor for prosjekttjenester. Nå jobber hun som rådgiver om kommunikasjon og krisehåndtering i Try Råd.

Alexandra Gjerpen

Alexandra er en norsk skuespiller som er oppvokst i Sandnes i Rogaland. Hun har spilt i store tv-produksjoner, som NRKs 22. juli og Unge lovende. Hun har vært nominert til både Amandaprisen og Gullruten for beste kvinnelige skuespiller. Alexandra spiller rollen som Helene Ugland i filmen «Sulis 1907».

Julie Lødrup

Julie Lødrup sitter i LOs ledelse. Tidligere har hun hatt tillitsverv som forbundssekretær i NTL, og vært daglig leder i Manifest Analyse. Julie har politisk erfaring som aktiv i Arbeiderpartiet. Hun har vært generalsekretær i AUF, politisk rådgiver i Kulturdepartementet og har sittet i bystyret i Oslo. Hennes ansvarsområder i LO innebærer blant annet; Utdanning, selvstendig næringsdrivende, digitalisering, kultur og idrett, og likestilling og mangfold.

Inger-Lene Håland

Inger-Lene ble historisk da hun ble første kvinnelige ordfører i Froland kommune. Frem til hun ble ordfører i år, var hun postbud og tillitsvalgt i Fagforbundet Post og Finans. Hun har også sittet to perioder i kommunestyret, og har vært formannskapsmedlem og gruppeleder for Ap de seneste årene. Som aktiv i fagbevegelsen har Inger-Lene vært en sentral person i det fagligpolitiske samarbeidet i regionen.

Vi ser frem til å ønske dere velkommen til dette viktige og minneverdige seminaret. Sammen vil vi hedre Helene Uglands arv og fortsette å forme en fremtid der kvinnelige stemmer i Agder kan skinne sterkt.

Seminaret er et treårig prøveprosjekt, med et klart mål om å gjøre dette til et fast, årlig arrangement i Agder.

Meld deg på Helene Ugland-seminaret