Verdens fagbevegelse krever at den humanitære katastrofen på Gaza stanses

Fagbevegelse over hele verden ber regjeringer stanse den humanitære katastrofen på Gaza. Her fra en Palestina-protest i London. Foto: Guy Bell/Shutterstock/NTB.

Spania og Belgia stanser våpeneksporten til Israel

Verdens fagbevegelse ber sine regjeringer ta ansvar for å stanse de enorme menneskelige lidelsene på Gaza. I Spania og Belgia kuttes nå våpeneksporten til Israel, mens en domstol midlertidig blokkerer eksporten i Nederland . I England ber fagbevegelsen om våpenhvile og støtte til FN-organisasjonen UNRWA.

Internasjonalt

I Spania har nå all våpensalg og våpeneksport til Israel blitt stanset som følge av bombingen av Gaza og angrepene mot sivile.

I et intervju med Al Jazeera sier Spanias utenriksminister José Manuel Albares at de stanset all våpeneksport til Tel Avis 7. oktober da israelske styrker invaderte Gaza. Albares sier den humanitære katastrofen må stanses umiddelbart og at palestinerne får sin egen stat.

Belgia følger nå etter. De regionale styresmaktene i Vallonia i Belgia suspenderte midlertidig to våpeneksportlisenser til Israel forrige uke.

I Nederland blokkerer nå domstolen eksport av F35-deler til Israel. Den nederelandske ankedomstolen beordrer regjeringen til å blokkere eksport av F-35-deler til Israel. Regjeringen har syv dager på seg til å ettergår ordren, sier domstolen.

Nå håper britisk fagbevegelse at Storbritannia følger i samme spor.

I en fersk uttalelse og et brev til tidligere statsminister og nåværende utenriksminister David Cameron, skriver den britiske landsorganisasjonen Trade Union Congress (TUC) at de er svært skuffet over at regjeringen hverken har krevd en umiddelbar våpenhvile i Gaza eller støttet FN-resolusjoner som krever dette.

Ber regjeringen støtte UNRWA

- Den britiske regjeringen har fortsatt ikke fordømt de grusomme angrepene på Gaza, selv om de har forsårasket enorme menneskelige lidelser, skriver TUC, som også peker på at hindring av humanitær hjelp er brudd på internsajonal lov.

Etter at Israel ba alle land om å kutte støtten til FNs organisasjon for palestinske flyktninger (UNRWA) har flere  giverland kuttet støtten. Israel kom med beskyldninger om at 12 av organisasjonens 13.000 ansatte bidro tili Hamas' angrep mot Israel 7.oktober.

UNWRAs leder Philippe Lazzarini har sagt at dersom finansieringen stoppes, må organisasjonen legge ned sine operasjoner. Det kan bli dramatisk.

- UNRWA utfører livsviktig humanitært arbeid i Gaza og gir husly, mat og vann til sivilbefolkningen. Derfor har vi bedt den britiske regjeringen til å gjenoppta finansieringen til UNRWA umiddelbart, skriver Trade Union Congress.

Generalsekretær Luc Triangle i International Trade Union Confederation.

ITUC: - Kritisk med støtte

Også paraplyorganisasjonen for verdens fagforeninger, International Trade Union Confederation (ITUC)  sier det er kritisk at den palestinske sivilbefolkningen får støtte.

Med den alvorlige og økende humanitære krisen i Gaza, ber ITUC 16 regjeringer om å omgjøre sin beslutning om å suspendere finansieringen til FNs viktigste hjelpeorganisasjon for Palestina, UNRWA, skriver organisasjonen i en fersk uttalelse.

- Befolkningen i Gaza opplever en alvorlig humanitær krise, og UNRWA er den viktigste humanitære organisasjonen for dem. Når støtten til UNRWA kuttes mister palestinere livsviktig støtte når de trenger det mest, sier generalsekretær Luc Triangle.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik sier det er viktig at UNWRA fortsatt får støtte.

Norge gir 275 millioner

Forrige uke ble det klart at Norge  gir 275 millioner til FN-organisasjonen.

Utenriksminister Espen Barth Eide sier det er viktig at befolkningen på Gaza ikke straffes kollektivt uavhengig av hva 12 medarbediere i en organisasjon med 13.000 er skyldig i. Han peker på at UNRWA er ryggraden for all humanitær innsats i Gaza.

–  Situasjonen er katastrofal. Folk mangler alt, og de lever i frykt for å miste liv og helse. Det internasjonale samfunnet må ivareta palestinske flyktningers grunnleggende behov inntil det er oppnådd en politisk løsning på konflikten.  Å løpe fra denne forpliktelsen nå som Gaza nærmest er lagt i ruiner er helt uaktuelt for Norge, sier Barth Eide.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik er krystallklar på hvorfor UNWRA må få støtte.

- Situasjonen på Gaza  er desperat. Nesten 27 000 er drept og 70 000 skadd, de fleste kvinner og barn. Sykehus mangler utstyr. Folk sulter. Nesten to millioner er på konstant flukt inne på Gaza. Ingen steder er trygge. En våpenhvile må på plass umiddelbart og humanitær hjelp sikres nå. Denne konflikten kan kun bilegges rundt forhandlingsbordet der både israelernes og palestinernes rettigheter sikres og trygges, sier Følsvik, som er glad for at regjeringen og utenriksministeren viderefører støtten.

- UNRWA fortsatt må få støtte. Uten hjelpeprogrammene til UNRWA vil en allerede dramatisk situasjon få katastrofale følger. Det kan vi rett og slett ikke leve med, sier hun.