Foto: Trond A. Isaksen

LO-kongressen: De unge stemmene er viktig

Cecilie Therese Lund er førstereis på LO-kongressen, Ikke bare representerer hun region Møre og Romsdal, hun sitter også i en av redaksjonskomiteene og finner samtidig tid til studiearbeid innimellom diskusjonene i salen.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik har latt seg imponere av de unge stemmene på LO-kongressen.

Det er veldig viktig at vår organisasjon klarer å invitere til engasjement blant unge i arbeidslivet. Viktig fordi det er med på å sikre ungdom et godt møte med arbeidslivet, fordi det er her vi finner morgendagens fagforeningsledere, men ikke minst er det viktig for LO og den politikk vi vedtar, slår hun fast.

De unge stemmene er viktig

Fri Fagbevegelse har regnet ut gjennomsnittsalderen på delegatene på årets kongress. Og det er en voksen forsamling som sitter fem dager sammen i storsalen på Oslo Kongressenter. Gjennomsnittsalderen er nemlig 51,3 år.

Denne salen er full av kompetente og hardtarbeidende tillitsvalgte, sier LO-lederen. - Men det er jo ekstra spennende når de sterke, unge stemmene holder sine innlegg fra talerstolen. Jeg tror det er flere enn meg som spisser ørene litt ekstra da.

Cecilie snakket studentenes sak

Det var studenttilværelsen og spesielt stipendordninger Cecilie Therese Lund snakket om i sitt innlegg under debatten om LOs handlingsprogram:

- Vi trenger den tolvte måneden med studiestøtte til studenter med barn under 16 år nå! Norge har en større andel studenter med barn enn mange andre land.

Og Lund vet godt hva hun snakker om. Hun har selv flere jobber ved siden av sine studier ved NTNU.

- Jeg har tre barn i barneskolealder, og det vil være nærmest umulig for meg å bruke hele sommeren på å tjene inn den bufferen som mange av mine studievenner bygger opp gjennom sommeren.

Lund mener at studiestøtten må justeres i tråd med prisjusteringen. Hun er bekymret for at manglende justering svekker kjøpekraften til studentene og at det dermed skapes et enda større klasseskille.

LO øker mest blant studentene

Men selv om gjennomsnittsalderen på LO-kongressen er hakket høyere enn den gjengse studenten på landets utdanningsinstitusjoner, er LOs siste opptelling av medlemmer gode nyheter.

Andelen studenter som melder seg inn i et LO-forbund fortsetter å vokse.

Jeg tror stadig flere unge opplever oss som en viktig organisasjon, sier LOs studentrådgiver Lars Måseide. - Med politikk som også studenter og andre unge er opptatt av og kjenner på kroppen.

Det lover jo også veldig godt for fagbevegelsen i framtiden, at unge ser verdien av å være fagorganisert.

Pressetelefon

Vår pressevakt treffes på telefon og er døgnbemannet for presse

E-post: presse@lo.no