LO Innlandet mener forslag til handlingsprogram for fylkesveger i Innlandet ikke svarer på utfordringene Innlandet har. – Etterslepet på veiene er uakseptabelt, sier Odd Erik Kokkin.
– Dropp hurtigbåten mellom Gjøvik og Hamar. Etter vår mening er det langt viktigere å gjøre riksvei 4 mellom Mjøsbrua og Gjøvik til en trafikksikker vei, sier Odd Erik Kokkin, nestleder i LO Innlandet og representant i Vegforum Innlandet.
LO Innlandet har gjennom Vegforum Innlandet sendt inn et høringssvar på handlingsprogram for fylkesveger 2026-2029. Fristen for høringen var 4. juli.
– I forslaget til handlingsprogram er det mye bra, men vi er fortsatt sterkt bekymret for standarden på veinettet og det som står i forslaget løser ikke de store utfordringene vi har i Innlandet, sier Kokkin.
– Etterslepet på fylkesveiene er uakseptabelt, legger han til.
Innlandet er landets største veifylke, med 6800 kilometer med fylkesveier og 1250 bruer. 2500 kilometer med asfalterte fylkesveier har dårlig eller svært dårlig dekke. Mange av grusvegene er i elendig stand. Begge deler er svært trafikkfarlig.
Innlandet fylke er hardt rammet av værhendelser. Samtidig har vi en lang riksgrense mot Sverige og Innlandet er sentral i forhold til trening av militære styrker og beredskap. I fylket er det også viktig forsvarsindustri.
Medlemmer av Vegforum Innlandet er LO Innlandet, NHO Innlandet, MEF Region Øst, NLF Hedmark og Oppland, NAF Region Øst, EBA Innlandet, Transportarbeiderforbundet i Hedmark og Oppland og TFØ (Transportfellesskapet Østlandet AS).
Handlingsprogrammet blir vedtatt av fylkestinget i oktober 2025.