E-post: oda.louise.toven@lo.no
Mange bedrifter og virksomheter mangler nok fagarbeidere i dag. I en ny handlingsplan peker LO og NHO på fire tiltak for å sikre elevene mer praktisk undervisning i grunnskolen.
– Mer praktisk undervisning gjør skolen til et mer inkluderende sted
I dag står over 100 00 unge utenfor både arbeid og utdanning. Samtidig mangler mange virksomheter i både privat og offentlig sektor mer kompetent arbeidskraft. En mer praktisk skole gir en mer variert, inkluderende og motiverende skole for alle elever i alle fag. Tirsdag denne uken overrakte LO-leder Kine Asper Vistnes og NHO-sjef Ole Erik Almlid en felles handlingsplan til kunnskapsminister Kari Nessa Nordtun. Den tar for seg fire konkrete tiltak til hvordan norske elever kan sikres mer praktisk undervisning i skolen.
– Mer praktisk undervisning gjør skolen til et mer inkluderende sted, med varierte dager for alle elever. Derfor har jeg stor tro på at mer praktisk læring i skolen vil bidra til at flere velger yrkesfag i framtida. Det har samfunnet vårt et stort behov for, sier LO-leder Kine Asper Vistnes.
Sammen med statsråden og NHO-sjefen besøkte hun Vestli barneskole i Groruddalen i forbindelse med overrekkelsen. Skolen, med elever på 1.-7.trinn, kjenner verdien av mer praktisk undervisning for elevenes trivsel og læringsutbytte, godt. På denne barneskolen underviser fagkompetente pedagoger i alle praktisk-estetiske fag og undervisningen foregår i tilrettelagte spesialrom, bygget for praktisk undervisning.
Asper Vistnes håper flere skoler vil gjøre som Vestli barneskole i framtiden:
– Det er gøy å høre elevene selv fortelle at praktisk undervisning har gitt dem mersmak. Nettopp derfor mener vi også denne handlingsplanen er viktig. En mer praktisk skole kan bidra til at flere fullfører utdanningen sin, til mer arbeidsinkludering og til å redusere kompetansegapet i arbeidslivet.
E-post: oda.louise.toven@lo.no