Avlyst: Innlandshelikopter sikkerhetsseminar

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
Foto: Tom A. Østrem

Innlandshelikopter sikkerhetsseminar

Seminaret fokuserer på risikoreduksjon knyttet til kommersiell flyging med helikopter i innlandet. Deltagere er begrenset til kommersielle innlandshelikopter-piloter og lastemenn (TS).

Arrangementet er avlyst grunnet Corona-situasjonen.

Innlandshelikopter sikkerhetsseminar 19. mars 2020.

Program

For de som har tid og ønsker å delta på FLYSIKKERHETSKOMITÉENs seminar (FSIK i Norsk Flygerforbund) fra kl. 10:00 til 11:20 kan det.  Her blir det gitt nyttig informasjon om FSIKs aktiviteter og det vil bli holdt sikkerhetsfaglige foredrag. 

10:00 - 10:40 - Åpning og orientering

Orientering om hvordan sikkerhetsarbeidet foregår  i FLYSIKKERHETSKOMITÉEN - nasjonalt og internasjonalt.

10:40 - 11:20 - Hva må man huske på ifm ulykke/hendelser? - v/ Morten Kjellesvik – Flysikkerhetskomiteen i NF

Hvordan skal man opptre som fartøysjef/involvert ifm ulykke/hendelse - både praktisk og juridisk?

11:20 - 12:20 - Lunsj
12:20 - 12:50 - Ulykker i innland helikoptervirksomhet fra SHTs ståsted - v/ Runar Mathiesen, Havariinspektør i Havarikommisjonen

Er det fellesnevnere? Har kundene en rolle og hva kan eventuelt disse bidra med for å redusere risiko og dermed mulige ulykker?

12:50 - 13:20 - Vuichard recovery technicue og Jack Stall - v/ Tom Østrem – Flysikkerhetskomiteen i NF og Safety manager i Airlift

Her gis en grundig og innsiktsfull innføring i hvordan man kan unngå eller komme seg ut av «Vortex Ring State» og «Servo transparency».

13:20 - 14:00 - Single pilot CRM. Lastemannen sin påvirkning på flysikkerheten i et single pilot konsept. Uthenting av klatrer i Romsdalen - v/ Flygesjef i Nord Helikopter Øystein Skovro

Fokus her er hvorfor forståelse for single pilot CRM er så viktig. Hvordan benytter man dette i praksis og hva er konsekvensene.  I denne forbindelse så vil en krevende aksjon med 1000 meter under-hengende line blir gjennomgått.

14:00 - 14:20 - Pause
14:20 - 14:40 - H125 Simulator. Erfaringer, Muligheter og utfordringer med H125 Simulator til aerial work - v/ Tore Strid – Daglig leder Pegasus Helicopter

Det er nå krav om benyttelse av simulator og simulator er tilgjengelig i Finland. Flere har startet trening og erfaringer med bruk på plass.  Hva får vi ut av simulatortrening og hva er erfaringen etter noen måneders trening.

14:40 - 15:00 - Hvilke sikkerhetsfremmende utstyr er tilgjengelig i dag og hva har Airbus på gang - v/ Frode Østnes - Direktør Østnes Helicopters AS

Det finnes mye sikkerhetsutstyr tilgjengelig for H125/AS350. Det vil her bli redegjort for hva som finnes og hva som planlegges, hva konsekvensen er vektmessig og hva kostnadene er.

Det tas forbehold om endringer i programmet.

Kontakt

Kalender