Landsorganisasjonen i Norge

Foto: Trond Isaksen

LOs utdanningskonferanse 2018

Sørmarka konferansehotell, Enebakkveien 625

Det er yrkesfagenes år. Mer satsing på yrkesfag er forventet å løse mange samfunnsutfordringer. Velkommen til LOs årlige utdanningskonferanse!

Mer satsing på yrkesfag skal få flere innvandrere integrert i arbeidslivet. Det skal få skoletrøtt ungdom og andre som har dårlige erfaringer fra skolebenkbasert undervisning til å få opp lærelysten igjen. Satsing på fagarbeidere skal motvirke svekkelse i produktivitetsvekst og øke innovasjonskraften i en tid med økende lavlønnskonkurranse og todeling i arbeidslivet.

Mange gode målsettinger, men hittil har det vært mest prat. Nå trenger vi handling. Hva forventer vi av myndighetene? Hva med resten av utdanningssystemet? Er det godt nok samspill? Når høgskolene rykker opp til å bli universiteter, hva skjer med høgskoleoppdraget da?

Program for konferansen

MELD DEG PÅ HER!

Med oss til å diskutere disse problemstillingene har vi bla. fått kunnskapsminister Jan Tore Sanner, samfunnsøkonom Fernanda Eggen, Forsker Simen Markussen fra Frisch-senteret, leder i Unio Ragnhild Lied, Direktør for Folkehelseinstituttet Camilla Stoltenberg, Nestleder i Nasjonalt fagskoleråd Sture Flaaten og Byråd for oppvekst og kunnskap i Oslo Kommune Inga Marte Thorkildsen