Vi trenger flere læreplasser! - LO

Landsorganisasjonen i Norge

Fagopplæring
Trude Tinnlund (til høyre) og Ida Cecilie Gullaksen, styrer i Hausmannsgate barnehage under dagens lansering av Læreplassjeger. Foto: Marius Martinse, LO Media

Vi trenger flere læreplasser!

- LO vil bidra til at bedrifter og virksomheter blir oppsøkt og oppfordret til å bli lærebedrifter og til å ta inn lærlinger. Vi trenger flere læreplasser, sier LO-sekretær Trude Tinnlund. I dag var hun med på lanseringen av Læreplassjeger.

Kampanjen Yrkesfagenes år 2018 har til hensikt både å få flere unge til å velge yrkesfag og flere bedrifter til å ta inn lærlinger. I forbindelse med kampanjen iverksetter WorldSkills Norway aktiviteten Læreplassjeger.

–    En av hovedgrunnene til at bedrifter og virksomheter ikke er lærebedrifter er rett og slett mangel på oppfordring om å bli det, eller mangle på informasjon om hvordan de kan bli lærebedrift. Nettopp det skal Læreplassjeger gjøre noe med, sier Tinnlund.

I dag besøkte LO sekretæren Hausmannsgate barnehage i Oslo som en del av lanseringen av Læreplassjeger.

-     Denne barnehagen kunne fortelle at de akkurat hadde sendt inn søknad om å bli lærebedrift. Her kom de oss i forkjøpet, men det er selvsagt bare helt supert!

-     Potensialet for rekruttering av nye lærebedrifter er stort, for det skyldes som regel ikke vond vilje hvis bedrifter og virksomheter ikke er lærebedrifter. Ofte trenger de bare å bli oppfordret til å bli det og få relevant informasjon. Dette er både viktig, gøy og inspirerende arbeid, så bli med som Læreplassjeger, lyder oppfordringen fra Trude Tinnlund.

Det er WorldSkills Norway som står bak Yrkesfagenes år 2018. WorldSkills samarbeider med fylkeskommunene om å finne flere lærebedrifter og læreplasser. Denne aktiviteten kaller vi "Læreplassjeger". Lanseringen skjer 14. mai av kunnskapsminister Jan Tore Sanner i Tromsø.

Læreplassjeger stunt! Ta bilder til sosiale medier og få med lokalavis og fagblader med på besøk. Bestille Læreplassjeger-vest gratis fra kampanjen. Den benyttes sammen med en flyer som enkelt skrives ut fra
www.yrkesfag.no og deles ut når man oppsøker lokale bedrifter og virksomheter.

Slik blir du læreplassjeger:

1. Bestill vesten "læreplassjeger" og brosjyre til å gi til potensielle lærebedrifter (brosjyren kan også lastes ned her i trykkeklart A5-format)

2.Bank på hos 5 bedrifter/virksomheter ( eller flere om du vil ) i ditt nabolag og legge igjen flyer hos daglig leder eller tillitsvalgt

3.Ta selfie og legg ut på sosiale medier om besøket – få med bedriftens/virksomhetens logo/skilt så vi ser hvem du har besøkt! Post med emneknaggene #yrkesfag #læreplassjeger #yrkesfagenesår

Les mer om Læreplassjeger på www.yrkesfag.no

Flere aktuelle saker

Se alle artikler