Landsorganisasjonen i Norge

Fagopplæring
Åsmund Dybedahl, klubbleder for Borregaard Fagforening (Fellesforbundet) talte på åpningen av Fremtidens yrkesfag.

Økt kompetanse er en forutsetting for digitalisering

- Økt kompetanse har vært en forutsettingen for digitaliseringen her på arbeidsplassen. Forbedringer i teknologi er nødvendig, men ikke tilstrekkelig i seg selv, sa Åsmund Dybedahl, klubbleder for Borregaard Fagforening (Fellesforbundet). I dag talte han under åpningen av utstillingen Fremtidens yrkesfag.

I forbindelse med Yrkesfagenes år 2018 arrangerer regjeringen i samarbeid med WorldSkills Norway utstillingen "Fremtidens yrkesfag" på Teknisk Museum i Oslo. Utstillingen illustrerer forskjellige type fagarbeidere vi vil trenge i fremtiden – både yrker vi kjenner i dag og nye yrker som vil vokse frem. Kunnskap kan sitte i hendene og nettopp det viser utstillingen Fremtidens yrkesfag.

- Vi er fullstendig avhengig av dyktige fagarbeidere i fremtiden for å kunne konkurrere i et verdensmarked. Med riktig kompetanse blir du lytta til og du har mer å bidra med, sa Dybedahl.

- Denne utstillingen skal vise hvordan den teknologiske utviklingen er med på å endre yrkesfagene. I årene som kommer vil vi få jobber som vi enda ikke kjenner til, men vi vil også ha med oss tradisjonelle yrkesfag som for eksempel elektriker – som har vært med på hele den industrielle revolusjonen, sa statsminister Erna Solberg.

Er du ung eller foresatt til en ungdom som skal velge utdanning på videregående skole bør du definitivt få med deg denne utstillingen! I helgene vil det være morsomme og interessante aktiviteter som vil illustrere noen utvalgte yrkesfag.

Les me om utstillingen her

Flere aktuelle saker

Se alle artikler