Landsorganisasjonen i Norge

Fagopplæring
Benedikte Sterner (til venstre) og Elisabeth Lange (til høyre) fra Worldskills Norway har troa på edelt metall for det norske yrkeslandslaget som er i aksjon disse dagene.

Har forhåpninger om gull

Det ble dessverre ikke pallplassering i VM i yrkesfag i Abu Dhabi i fjor for det norske yrkeslandslaget. Men Wordskills Norge har gode forhåpninger for EM i år og melder om god stemning hos yrkeslandslaget. – Ja, vi har forhåpninger om gull. Vi tenker på revansj i år!, sier Benedikte Sterner, spesialrådgiver i LO og styremedlem i Worldksills Norge til FriFagbevegelse.

I disse dager går Euroskills av stabelen i Budapest, altså yrkes-EM, der Norge deltar med 14 utøvere fordelt på 12 fag. I fjor var det yrkes-VM i Abu Dhabi, men da ble det ingen pallplassering på Norge – beste var 7. og 8. plass.

Flere av utøverne i EM var også i VM i Abu Dhabi. Det tror både Sterner og Elisabeth Lange, sekretariatsleder i Worldskills Norge at er en stor fordel.

– Vi har gullhåp. De som var i Abu Dhabi i fjor vet hva dette dreier seg om. Vi har forhåpninger blant annet til kokken og til frisøren. Også innen helse har Norge opp gjennom tidene hentet mange medaljer, sier Lange.

– Det er høyt nivå på konkurransen og det er viktig å være mentalt trent på uforutsette situasjoner. Det er ikke alltid så lett å skjønne hva akkurat det innebærer, hvis du ikke har deltatt i minst en konkurranse før, legger Sterner til.

God stemning

De to kan rapportere om at stemningen er god i den norske troppen. Første konkurransedag var på onsdag og deltakerne melder via sine norske coacher (kalt «ekspert» i Worldskills-sammenheng) at forholdene er gode, utstyret er bra og materialet er bra. Det letter situasjonen, forklarer Elisabeth Lange.

– Vi fikk rapporter fra ekspertene om at ting har gått bra.

I tillegg til de nevnte gullhåpene utelukker ikke Benedikte Sterner at det kan komme overraskelser også på andre områder. Landslaget har noen fag med lange tradisjoner, understreker hun. Bilfag og anleggsgartner er fag det ikke er lett å vite hvor tar av. Hos anleggsgartnerne er det typisk hektisk aktivitet helt til siste slutt.

– Det er kjempegøy å se på dem den siste dagen. Da går det unna!, sier Lange.

– Det blir spennende å høre med gjengen hvordan de ligger an i kveld, legger hun til, hvorpå Sterner skyter inn «ingenting er over før det er over».

Kazan neste

Et farlig moment kan være hvis utøverne føler de har gjort det litt dårlig på konkurransens første dag og den følelsen henger med videre, ifølge Sterner.

– Mange av fagene har forskjellige oppgaver som blir bedømt hver og en før det til slutt lages en slags sammenlagt bedømming. Så det er ikke sikkert det er kjørt selv om du har gjort en dårlig førsteinnsats. Det er viktig å gjøre det bra på dag to og tre i så fall, sier hun.

Av folk som er dratt ned, melder Lange om foreldre, arbeidsgivere, folk fra organisasjonslivet, fra fagforeninger og fylkeskommuner.

– Det er rundt 100 nordmenn som vi vet har dratt nedover, en ganske stor gjeng. I tillegg er vi i Worldskills Norge og landslaget og eksperter rundt 30, svarer Lange på spørsmål om hvor stor den norske supporterklubben er.

Neste år er det VM i Kazan i Russland. Det har de to trua på, om det går slik planlagt. Russerne har allerede sendt Worldskills-flagget til den internasjonale romstasjonen, der det skal gå på vandring mellom medlemsorganisasjonene før det lander i Kazan til åpningen.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler