Landsorganisasjonen i Norge

Fagopplæring
Det norske yrkeslandslaget på medaljeseremonien under EM i yrkesfag. Foto: Worldskills Norway

Gull i Yrkes-EM!

- Vi hadde store forhåpninger til det norske yrkeslandslaget, men disse resultatene er rett og slett overveldende, sier Roger H. Heimli, LOs andre nestleder og nestleder i WorldSkills Norway. Det norske yrkeslandslandslaget tok ett gull, ett sølv og tre bronsje under EM i yrkesfag. Det ble klart under kveldens medaljeseremoni i Budapest.

Gullet gikk til anleggsgartnerne Nils Karjetta fra Sandefjord og Kjetil Sigurd Marius Schwoch fra Åsgårdstrand. Sølvet gikk til sveiser Jon Arne Hjelmstadbakk fra Markabygda, mens elektriker Ståle Brå fra Melhus, bilmekaniker Jon Sindre Lund Gabrielsen fra Håvåg og lastebilmekaniker Tor Øyvind Venemyr Voreland fra Vennesla tok hver sin bronse.

I tillegg ble det fem Medallion for Excellence på det norske yrkeslandslaget. Dette gis til deltakere som oppnår særdeles høy poengsum, over 700 poeng. Norge ble femte beste nasjon i gjennomsnittlig poengscore og best i Norden i samme kategori.

- Vi kunne ikke vært stoltere av dette landslaget. De har gitt alt både i forberedelsene til mesterskapet og i tre krevende konkurransedager. De er supre ambassadører for yrkesfagene sine og en inspirasjon for andre unge til å velge en yrkesfaglig utdanning, sier Heimli.

- En stor takk også til hele støtteapparatet rundt yrkeslandslaget. De har gjort en uvurderlig innsats både i forkant av og under  mesterskapet i Budapest.

Last ned resultatliste

Medaljeoversikt per land