Voldsbruken må stoppe - LO

Landsorganisasjonen i Norge

Internasjonalt

Voldsbruken må stoppe

LO fordømmer Israels uforholdsmessige maktbruk på grensen til Gaza. I går ble nærmere 60 palestinere rapportert drept og flere enn 2.700 såret da israelske soldater skjøt mot demonstranter nær grensen til Israel.

Det store antallet døde og sårede er tragisk. Det er uakseptabelt å skyte med skarpt mot demonstranter. LO ber begge sider om å beherske seg for å hindre en eskalering.

Flyttingen av USAs ambassade til Jerusalem er uheldig og har også bidratt til å øke konfliktnivået og voldsspiralen vi nå er vitne til.

Demonstrantene krever at palestinske flyktninger får vende tilbake til det som i dag er Israel, i henhold til FNs resolusjon 194.  Gjentatte kriger, over 50 år med okkupasjon og den mer enn ti år lange israelske blokaden av Gaza er i følge FN i ferd med å gjøre området ubeboelig. 84 prosent av befolkningen har behov for humanitær hjelp. Halvparten av barna lider av psykiske traumer.

I følge en ny rapport fra FNs organisasjon for arbeidslivet, ILO, har Gaza verdens høyeste arbeidsledighet med 43,6 prosent av arbeidsstyrken uten lønnet arbeid. Ledighetstallene for kvinner er 69 prosent, og blant de unge er hele 65 prosent arbeidsledige.

Situasjonen er kritisk. Det er derfor positivt at Israel har besluttet å gjenåpne grenseovergangen Kerem al-Shalom, etter at den ble ødelagt av de palestinske demonstrantene, slik at man får inn nødvendige varer og utstyr.

LO ber den norske regjeringen:

• Være pådrivere for å få en uavhengig gransking av hendelsene på grensen til Gaza de siste ukene.
  • Bidra til arbeidet for å heve blokaden av Gazastripen og avslutte okkupasjonen av de palestinske områdene.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler