Landsorganisasjonen i Norge

Internasjonalt
En kampanje pågår nå i sosiale medier for en folkeavstemning om Vest-Saharas framtid. Følg den blå pekefingeren på #ReferendumNow. Fra venstre: Trine Lise Sundnes, leder av Handel og Kontor, Tumanna Ahmed Salama, tolk og ansatt i Norsk Folkehjelp i flyktn

LO besøker Vest-Saharas flyktninger

Tor Arne Solbakken, nestleder i LO og Trine Lise Sundnes, leder av Handel og Kontor er nå i Algerie og besøker de saharawiske flyktningleirene. - Saharawiene viser en imponerende kampvilje for sin legitime sak for selvbestemmelse og uavhengighet fra marokkansk okkupasjon, sier Solbakken.

Besøket er det første av sitt slag og formålet er å få større innsikt om Vest-Sahara-konflikten, og for å støtte det saharawiske folkets rett til en folkeavstemning. Også Arbeiderpartiets internasjonale utvalg er representert, ved Tomas Colin Archer.

Under besøket møtte LO-nestlederen den politiske ledelsen og sivilsamfunnet i flyktningleirene. Det var også møter med den lokale fagbevegelsen.

- Det er spesielt å se engasjementet for å bygge samfunnsinstitusjoner i eksil, under de helt ekstreme forholdene de lever under. Ungdommen engasjerer seg sterkt i landet sitt, til tross for at de aldri selv har vært der. Saharawiene fortjener all mulig støtte for å få innfridd sin rett til å bestemme over eget hjemland, sier Solbakken

LO-besøket er viktig for å følge opp mandatet fra LO-kongressens internasjonale uttalelse, som krever økt norsk innsats for Vest-Sahara-saken. Kongressen ber blant annet den norske regjeringen om å være «en pådriver for at saharawienes legitime rett til selvbestemmelse, uavhengighet og organisasjonsfrihet blir en realitet.»

Vest-Sahara regnes av FN som det siste uløste kolonispørsmålet i Afrika, og har vært delvis okkupert av Marokko i 40 år.

En kampanje pågår nå i sosiale medier for en folkeavstemning om Vest-Saharas framtid. Følg  #ReferendumNow.

Flere aktuelle saker

Se alle artikler