Landsorganisasjonen i Norge

Internasjonalt
Foto: Norges Fredsråd

Fakkeltog for fredsprisvinnerne

Nobels fredspris for 2017 går til den internasjonale kampanjen for forbud mot atomvåpen (ICAN). Tradisjonen tro arrangerer Norges Fredsråd fakkeltog i anledning utdelingen av prisen 10. desember 2017. Bli med på denne stemningsfulle markeringen!

Publisert 04.12.17, endret05.12.17 Av: LO - Informasjons- og rådgivningsavdelingen

Søndag 10. desember deles Nobels fredspris ut i Oslo Rådhus. Klokken 17.30 samme ettermiddag begynner feiringen på Jernbanetorget med appeller og musikk, før det tradisjonsrike fakkeltoget går mot Grand Hotell for å hylle prisvinnerne.

Les mer om fakkeltoget på Facebookarrangementet her

LO har bevilget 100 000 kr. til Norges Fredsråd til forberedelser og gjennomføring av fakkeltoget. LO har også bevilget 80 000 kr. til Norsk Folkehjelp som bidrag til gjennomføring av sivilsamfunnsarrangementer i forbindelse med utdeling av Nobels Fredspris.

Fredsprisen til ICAN kom på et viktig tidspunkt. Det er økende spenning i verden og atomvåpen er igjen en del av det politiske maktspillet. I tillegg har de fleste land nå startet opprustningsprogrammer for å fornye eksisterende atomvåpnene. Dette øker faren for ytterligere økning i antall og spredning til flere land.

Tidligere i år ble det vedtatt en FN-traktat som legger grunnlaget for et atomvåpenforbud. Denne har dagens norske regjering nektet å signere. Det er viktig å sende et klart signal til regjeringen om at dette er uholdbart. Et godt arrangement for fredsprisen som involverer og engasjerer på bredt grunnlag vil kunne øke debatten rundt spørsmålet og øke presset på den norske regjeringen.

LO har lange tradisjoner for å arbeide for nedrustning, og de senere årene også for atomvåpenforbud. LO og Nei til Atomvåpen har i mange år samarbeidet om nedrustningsspørsmål. LO er også representert i styret til Nei til Atomvåpen.

Les også LO gratulerer ICAN med fredsprisen

Flere aktuelle saker