Landsorganisasjonen i Norge

Internasjonale organisasjoner
Fra venstre Svein Oppegaard, NHO , Gerd Kristiansen LO, statssekretær Tone Skogen, UD og viseutenriksminister Patti Londoño Jaramillo , Columbia.

Arbeidslivets parter i Colombia og Norge møtes

LO, NHO og Utenriksdepartementet arrangerer 14. -17. november et trepartseminar i Oslo. Bakteppet er forpliktelsen om politiske konsultasjoner i forbindelse med ratifiseringen av EFTAs frihandelsavtale mellom Colombia og Norge.

Avtalen ble undertegnet i 2014. I delegasjonen fra Colombia er det ledere fra tre fagorganisasjoner, i tillegg til representanter fra to arbeidsgiverforeninger og myndighetsrepresentanter.

Borgerkrig i 50 år
Norske myndigheter har i mange år vært tilrettelegger for å få slutt på den over femti år lange borgerkrigen i Colombia. En borgerkrig som har ført til tusenvis av drepte.

Mange ble derfor skuffet når 50,2 prosent av befolkningen i Colombia stemte nei til fredsavtalen som ble lagt ut til folkeavstemming 26. september i år. 62.6 prosent av velgerne deltok ikke i valget.

Borgerkrigen har vært Colombias svøpe i over femti år, men president Santos gir ikke opp. Nå er også FARC aktivt med i forhandlingene som er gjenopptatt.  Derfor er det mange som tross valgresultatet håper at Latin Amerikas lengste borgerkrig snart kan avsluttes.

Colombia lærer om trepartssamarbeid

LO og NHO har invitert arbeidslivets parter
LO og NHO tok i februar i år initiativ til å invitere arbeidslivets parter i Colombia. Under besøket blir det en  gjennomgang av erfaringer som partene i norsk arbeidsliv har med sosial dialog trepartssamarbeid og konflikthåndtering. Delegasjonen vil møte representanter fra arbeidsretten og  riksmegleren.  Kalle Moene vil holde et innlegg om den nordiske modellen og det vil bli gjennomført et bedriftsbesøk på Yara i Porsgrunn, hvor de vil møte konsernledelsen  og tillitsvalgte.

Norske myndigheter støtter initiativet aktivt og deltar på seminaret i Oslo.

Fra Utenriksdepartementet deltar b.la statssekretær Tone Skogen, Den Norske Ambassadøren i Colombia Johan Vibe, fra LO deltar leder Gerd Kristiansen og nestleder Tor-Arne Solbakken. Fra NHO direktør Svein Oppegård m.fl.

LOs samarbeid med fagorganisasjonn CUT
LO har et faglig samarbeid med fagorganisasjonen Central Unitaria de Trabajadores de Colombia (CUT) (siden 2006). Les mer her!

I november 2014 var en delegasjon fra LO og forbundene på besøk i Colombia. Dette besøket kan du lese mer om her:

Møtte tillitsvalgt i verdens farligste fylke

LO i møte med Colombiansk regjering

- Viktig møte med Colombiansk fagbevegelse

Flere aktuelle saker