Landsorganisasjonen i Norge

Arbeidsmiljø
- Partene i arbeidslivet har et ansvar, og vi jobber systematisk for å forebygge og håndtere rusproblemer på arbeidsplassene, skriver Hans-Christian Gabrielsen og NHO-direktør Kristin Skogen Lund i en felles kronikk.

Rusproblemer på arbeidsplassene

- Partene i arbeidslivet har et ansvar, og vi jobber systematisk for å forebygge og håndtere rusproblemer på arbeidsplassene, skriver LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og NHO-direktør Kristin Skogen Lund i en felles kronikk i Stavanger Aftenblad.

Kronikken sto på trykk i Stavanger Aftenblad 21. desember. Les kronikken i sin helhet her:

Ikke alle barn gleder seg til jul

Mange familier og barn ser på jula som noe av det verste fordi alkohol- problemer hos mor eller far blir veldig synlige. Vi vet at leveren til norske arbeidstakere, og arbeidsmiljøet, tåler mer enn barna deres tåler.

Partene i arbeidslivet har et ansvar her, og vi jobber systematisk for å forebygge og håndtere rusproblemer på arbeidsplassene. Vi bidrar forhåpentligvis til at færre barn gruer seg til jul. Vi vet nemlig at leveren til norske arbeidstakere, og arbeidsmiljøet, tåler mer enn barna deres tåler.

Unik arena for forebygging. «Hvis noen her får et stort problem, har vi sviktet som arbeidsplass». Uttalelsen kommer fra en kjent virksomhet som mener at arbeidsplassen har et ansvar i form av å forebygge og håndtere rusproblematikk før det rekker å få alvorlige konsekvenser for den ansatte og for virksomheten. De sosiale konsekvensene av rusproblemer er ofte omfattende, og arbeidslivet er en unik arena for å forebygge, fange opp og ta tak i rus- og avhengighetsproblematikk. Hvilket samfunnsansvar norske virksomheter har, og tar, handler om den rollen de ønsker å spille i en bredere samfunnskontekst.

Samfunnsansvar er i hovedsak å ta sosiale og miljømessige hensyn utover det som er lovpålagt, og å se hvilke muligheter virksomheten har for å bidra til et bedre samfunn, som helhet og for enkeltmennesker. Når virksomheter jobber rusforebyggende etter Akan-modellen, tar de et samfunnsansvar gjennom å forebygge at ansatte utvikler problemer knyttet til rus eller spill, men det handler også om å ta ansvar når ansatte har gått på en smell. Ikke for enhver pris, men å gi folk en sjanse til å beholde en tilknytning til arbeidslivet og til å gjenopprette tillit er å utvise ansvarlighet gjennom ivaretakelse.

Må utvise ansvar. Tid er blitt en knapphetsfaktor i arbeidslivet, og det forebyggende arbeidet kommer ofte langt ned på listen. Da ender vi opp med å håndtere situasjonene når de oppstår. Men det er for sent å tegne forsikring når huset brenner. Ved å integrere temaet rusmiddelbruk og spill i virksomhetens øvrige arbeid med omdømme, HMS og lederutvikling, sikres kompetanseheving og rolleavklaringer. For når det brenner, er det greit å vite hvem som gjør hva, og hvordan man gjør det. Det er tidsbesparende og kostnadseffektivt, men ikke minst er det å utvise ansvar for ansattes helse, arbeidsmiljøet, sikkerheten og bedriftens omdømme.

Koster mye. Det er fortsatt knyttet mye skam og tabu til rus- og spillproblematikk, og unnlatelsessyndene i arbeidslivet er dessverre mange. Terskelen fra bekymring til handling er ofte høy, og man kvier seg for å si ifra når man merker forandringer hos en medarbeider. Det koster både arbeidsplassen og samfunnet mye penger, men det koster ikke minst verdighet og tilhørighet for den enkelte. Ved å ta tak i bekymringer på et tidlig tidspunkt kan vi reversere en uheldig utvikling og spare både vedkommende, familien, og arbeidsplassen for unødvendig belastning.

Tydelig holdning. Vi vil oppfordre virksomheter til å etablere en tydelig holdning til rusmiddelbruk og spill på arbeidsplassen, som også sier noe om hvordan man skal ta tak i og håndtere problemer. Det er et viktig bidrag til trygghet og forutsigbarhet for både ledere og ansatte. Gjennom Akan får flere med problemer hjelp tidlig og får beholde en tilknytning til arbeidslivet, noe som sparer både arbeidsplassen og samfunnet for kostnader. Ikke minst gagner virksomheters rusforebyggende arbeid det aller mest dyrebare vi har, nemlig barna våre.

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen

NHO-direktør Kristin Skogen Lund