Vil stanse sosial dumping i drosjenæringa

Anne Karlsen Hove har kjørt drosje i 34 år og opplever stadig tøffere tider. Uten krav om taxisentraler frykter hun at alt blir verre. Her sammen med YS leder Erik Kollerud (t.v) og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. Foto: Linda Reinholdtsen

Vil stanse sosial dumping i drosjenæringa

LO går nå sammen med YS, Norges Taxiforbund og NHO Transport for å gjeninnføre krav om taxisentraler. - Uten dette frykter vi at drosjesjåfører blir underbetalte løsarbeidere , sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Sosial dumping

Den 1. november trer en omstridt lovendring av yrkestransportloven i kraft. Lovendringen innebærer blant annet et frislipp i antall drosjeløyver, lavere krav for å bli sjåfør og at kravet om at man må være tilknyttet en taxisentral blir borte.

Bred front

Denne uka går det ut et krav fra LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norge Taxiforbund hvor organisasjonene ber om at krav til taxisentral gjeninnføres. Fra venstre: Jørn Eggum, forbundsleder i Fellesforbundet, LO-leder Hans-Christian Gabrielsen, YS-leder Erik Kollerud, forbundsleder Øystein Trevland i Norges Taxiforbund, forbundsleder Jim Klungnes i Yrkestrafikkforbundet og Torstein Clausen Jystad, politisk rådgiver i NHO Transport. Foto: Linda Reinholdtsen.

En bred front bestående av LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norge Taxiforbund starter nå en aksjon for å gjeninnføre kravet om at drosjer må være tilknyttet en taxisentral.

– Vi ber om en justering av den vedtatte lovendringen for å sikre hensikten bak den: En seriøs næring, rettferdig konkurranse, et pålitelig tilbud og ikke minst en jobb drosjesjåfører kan leve av og med, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Uten denne justeringen frykter organisasjonene at drosjesjåførene i praksis vil bli underbetalte løsarbeidere.

- I mange andre land har dette skjedd. Erfaringene fra Sverige viser dessuten at tilbudet blir dyrere og dårligere for passasjerene, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Her kan du lese om Uber-sjåførers hverdag i London.

Frykter at alt blir verre

Det har over mange år blitt stadig vanskeligere å livnære seg som sjåfør. Drosjeeier Anne Karlsen Hove har kjørt i 34 år. Med lovendringen 1. november er det fritt fram for å konkurrere om jobben hennes.

- Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, sier drosjesjåfør Anne Karlsen Hove. Foto: Linda Reinholdtsen.

Nå frykter hun et mye mer uryddig drosjemarked med enda flere aktører.

Hove tror det blir vanskeligere for kundene å orientere seg i bestillingsmarkedet.

– Vi er mange som har ønsket at dette ble utsatt til neste år. Korona-pandemien har rammet oss sterkt. Loven skulle tre i kraft 1. juli, men ble utsatt til 1. november. Det er også for tidlig, sier Hove til FriFagbevegelse

Opprop til regjering og Storting

Denne uka gikk det ut et krav fra LO, YS, NHO Transport, Fellesforbundet, Yrkestrafikkforbundet og Norge Taxiforbund hvor organisasjonene ber om at den kommende lovendringen justeres.

- Taxisentraler gjør at det offentlige kan stille krav til og kontrollere drosjenæringa. Det kan handle om dekninga i distriktene og rullestolramper for eksempel. Og ikke minst må sentralene ta ansvar for anstendige lønns- og arbeidsvilkår og gi kundene en reell klageadgang, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Her kan du lese mer om oppropet for en seriøs drosjenæring.