Verdig kulturprisvinner

Lars Ove Seljestad  pg Julie Lødrup
LOs 1. sekretær, Julie Lødrup delte ut LOs kulturpris til forfatter Lars Ove Seljestad

Verdig kulturprisvinner

Forfatter, kulturarbeider og forsker Lars Ove Seljestad er tildelt LOs kulturpris 2017 – 18.

Lars Ove Seljestad står blant annet bak den enestående Jernrosa politiske kulturfestival i Odda, som ble etablert i 2016. Festivalen har fokus på arbeiderlitteratur, industrihistorie og industrikultur, og var ifølge juryen en viktig begrunnelse for tildelingen.

Men Seljestad har mer på CVen. Oppvokst i et stolt arbeidermiljø i Odda har han i over 30 år vært en viktig formidler av arbeiderlitteratur, -kultur og -historie.

Han var en av initiativtakerne til Odda Arbeiderhistorielag i 1089, medforfatter av jubileumsboken "Odda og omegn faglige samorganisasjon 75 år" og medvirkende til at Tyssedal kraftanlegg ble fredet som et nasjonalt teknisk-industrielt kulturminne i 2000.

Seljestad har gjennom flere bører skildret arbeidsfolks hverdag og arbeiderbevegelsens kultur, historie og verdier.

Seljestad er en verdig vinner av LOs kulturpris. Ifølge statuttene deles prisen ut hvert annet å. Den går til personer, grupper, organisasjoner eller institusjoner som arbeider for å fremme arbeiderbevegelsens kultur. Prisen skal være en anerkjennelse for det verdifulle arbeidet som legges ned for å skape kunnskap om og innsikt i den lokale arbeiderbevegelsens betydning

Kulturprisen 2017 – 18 ble utdelt på LOs representantskapsmøte i Trondheim 3. juni 2019. Lars Ove Seljestad var nominert at LO i Indre Hardanger og enstemmig innstilt av en jury oppnevnt av LOs kulturutvalg.

Her kan du se opptak fraLOs representantskapsmøte (3. juni)