Ta et år på folkehøyskole!

Bilde av glade ungdommer
Elever som er LO-organisert eller foreldre som er organisert i et LO-forbund, kan søke om ekstrastipend fra fagbevegelsen.

Ta et år på folkehøyskole!

Arbeiderbevegelsens folkehøgskole på Ringsaker har mange spennende tilbud og plass til flere. Siste nytt er en egen linje for klima og miljø.

-Ingen folkehøgskole kan på samme måte som Arbeiderbevegelsens folkehøgskole kombinere arbeiderbevegelsens grunnverdier med fokuset på menneskelige verdier, solidaritet og bærekraft, sier LO-sekretær Kristin Sæther. Kristin er også styreleder for Arbeiderbevegelsens folkehøgskole, og hun framholder at skolen er det viktigste demokratiprosjektet LO har rettet mot ungdom, både fra egne rekker og utenfor.

Ekstrastipend fra fagbevegelsen

Folkehøgskolene tar imot søknader hele året, men de mest populære linjene fylles opp raskt, så det er lurt å søke så tidlig som mulig. Du kan søke om lån og stipend fra Statens lånekasse for utdanning, Og elever som er LO-organisert eller foreldre som er organisert i et LO-forbund, kan søke om ekstrastipend fra fagbevegelsen.

Nyhet: Klima- og miljølinje

Arbeiderbevegelsens folkehøgskole er i en rivende utvikling. Nå satses det på linjeutvikling og en styrking av det unike sosialpedagogiske miljøet på skolen. I tillegg til gode tilbud som foto, grafikk, iT og medieproduksjon, kan man nå velge klima- og miljøverkstedet.

Skolelaget spiller en viktig samfunnsmessig rolle, ved å skape livsmot og mestring. Skolene har hjulpet mange elever tilbake slik at de har fullført videregående skole og fått seg en utdannelse. Universitetene forteller at studenter som har gått på folkehøgskole i mindre grad faller fra eller skifter studieretning underveis.

Les mer om folkehøgskolen på Ringsaker sitt tilbud på www.arbfhs.no. Her finner du også søknadsskjema.