Svensk LO med helhjertet støtte til Foodora-syklistene

De mannlige LO-lederne i Sverige og Norge står med Arbeiderpartibygningen i bakgrunnen. Blå himmel. Sammen med dem står fem menn med gule streikevester.
Den svenske LO-lederen Karl-Petter Thorwaldsson (t.h) møtte onsdag streikekomiteen til Foodora-syklistene. Også med var nestleder Therese Guovelin og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik

Svensk LO med helhjertet støtte til Foodora-syklistene

Den svenske LO-ledelsen møtte onsdag streikekomiteen til Foodora-sykkelbudene, og kom med uforbeholden støtte.

- I Sverige ser vi at sykkelbud ofte er arbeidsinnvandrere som utnyttes grovt med svært lave lønninger. Den kampen som tas her i Norge tas også for Foodora-syklister i Sverige, sier den svenske LO-lederen Karl-Petter Thorwaldsson.

Svensk LO organiserer om lag 1,4 millioner arbeidstakere. Sammen med nestleder Therese Guovelin og LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og nestleder Peggy Hessen Følsvik møtte Thorwaldsson streikekomiteen for Foodora-sykkelbudene i Oslo onsdag, på dag to i streiken.

102 LO-organiserte i Foodora i streik

102 ansatte i Foodora gikk ut i streik fra tirsdags morgen for å få det som er selvsagt for andre arbeidstakere, nemlig en tariffavtale som regulerer lønns- og arbeidsvilkår.

De streikende sykkelbudene har fått 15 prosent flere medlemmer på knapt ett døgn etter at streiken startet, og støtteerklæringer fra hele Europa har strømmet inn. Jevnt over har sykkelbud svært dårlige arbeidsvilkår.

Streiken er svært viktig både for norsk og svensk LO fordi den griper inn i det som gjerne kalles plattformøkonomi. Fagbevegelsen i begge land understreker at arbeidstakere skal ha ei lønn å leve av, uavhengig av hvordan arbeidsgiver er skrudd sammen.

- Man kaller det plattformøkonomi, og prøver å undergrave arbeidstakerrettigheter og arbeidsgiveransvar, men i realiteten gjør man en helt vanlig jobb, sier den svenske LO-lederen Karl-Petter Thorwaldsson.

- Det handler om rettferdig lønn, rettferdige vilkår og trygghet – både for og i arbeidet. Grunnleggende krav som er like viktige i det nye arbeidslivet som de alltid har vært. LO-medlemmer i alle deler av arbeidslivet heier dere fram, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til syklistene som er organisert i Fellesforbundet.