Strømstøtte kan berge arbeidsplasser

Det er viktig at Stortinget nå støtter opp om denne ordninga, sier Peggy Hessen Følsvik.

Strømstøtte kan berge arbeidsplasser

I dag kom regjeringens forslag til strømstøtte til bedrifter. - Det aller viktigste for oss er at dette redder arbeidsplasser, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik

Regjeringen legger nå fram 3 milliarder kroner til strømstøtte og energiomstilling til næringslivet, som du kan lese mer om her.

Grundig arbeid

Strømstøtten kom på plass etter lengre tids grundig arbeid hvor regjeringen og partene i arbeidslivet, LO, NHO og Virke har jobbet sammen.

– Vi er glade for at vi nå har funnet fram til ei løsning som alle parter kan stille seg bak. For oss i LO har det hele tiden vært viktig at en slik ordning skal sikre arbeidsplasser. Samtidig har vi erfaringer etter pandemien som må tas med når ordningen går fra papir til praksis: våre felles skattekroner er ikke for eieres lommer. Det er arbeidsplasser som skal sikres - og det er viktig at ikke statskassen settes ut på fortauet med lokket åpent i håp om at ikke alle forsyner seg. Bedriftene har nå ansvar for at ordningen skal få virke som den er ment, sier Følsvik.

– Stortingsflertallet bør støtte ordninga

LO-lederen understreker at støtten er våre felles skattekroner, og som også vil måtte hentes fra statsbudsjettet i konkurranse med andre formål som er viktige for folk flest.

– Det er deler av denne ordningen som vi kunne tenkt oss strammere begrensninger på, men det viktigste nå er at dette er et resultat som vi kan være enige om. Det er viktig at Stortinget nå støtter opp om ordningeen, sier Peggy Hessen Følsvik.