Solidaritet i praksis – Norsk Folkehjelp fyller 80 år

Tidligere LO-leder Gerd Kristiansen og nåværende LO-leder Hans-Christian Gabrielsen på en scene, smilende. Gerd står med en stor sjekk i hånden pålydende 100 000 kroner. Skjermen bak viser bilder fra Norsk Folkehjelps redningsarbeid.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen overrekte 100 000 til Folkehjelpas arbeid under landsmøtet. Foto: Therese Nordhus Lien, Norsk Folkehjelp

Solidaritet i praksis – Norsk Folkehjelp fyller 80 år

Norsk Folkehjelp er fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. I år fyller organisasjonen 80 år.

Norsk Folkehjelp er i dag en av landets største humanitære hjelpe- og bistandsorganisasjoner. I helga avholdt Folkehjelpa sitt 20. ordinære landsmøte.

- De tette båndene mellom våre to organisasjoner, gjør meg sikker på at vi blir bedre når vi jobber sammen, sa LO-leder Hans-Christian Gabrielsen landsmøtets første dag.

LO-lederen overrakte et bidrag til Folkehjelpas sanitets- og redningsarbeid på 100 000 kroner.

100 000 til sanitets- og redningsarbeid

- I LO er vi stolte over samarbeidet med fagbevegelsens humanitære solidaritetsorganisasjon. Vi setter stor pris på innsatsen dere gjør, både nasjonalt og internasjonalt.

Folkehjelpa tar stilling, for å skape en bedre verden

Målet om å skape en bedre verden, i tillegg til humanitære prosjekter og bistandsarbeid, skiller organisasjoner fra lignende organisasjoner i Norge. I det internasjonale arbeidet bistandsarbeidet tas det tydelig side. Ofte i samarbeid med folkelige organisasjoner som jobber for demokrati og likestilling, ofte i opposisjon til makthaverne.

Det går en ubrutt linje fra nødhjelpen til finnene under Vinterkrigen i 1940 – Norsk Folkehjelps første oppdrag – til dagens omfattende internasjonale engasjement: på bakken – på grasrota – i nærmere 40 land i hele verden.

Sanitet og redning gir gode og trygge lokalsamfunn

Her hjemme er organisasjonen for mange mest kjent som en sanitets- og redningsorganisasjon. Med lokallag over hele landet og flere tusen frivillige, bidrar Folkehjelpa til gode og trygge lokalsamfunn.  Med aktiviteter for barn og unge, med frivillighetssentraler og med beredskap. Det er ikke få som har fått hjelp av Norsk Folkehjelp når uhellet har vært ute.