Simen er LO-leder for en dag

Tre mennesker. En ungdom og to lo-ledere står og prater.
LO-lederen lånte bort sjefsstolen sin til Simen for en dag. På veien til møtet i Stortinget, møtte de tidligere LO-leder Gerd Kristiansen. Foto: Hege Nilsen Ahlquist

Simen er LO-leder for en dag

I dag har Simen Berge (19 år) inntatt sjefsstolen i 8. etasje i Folkets Hus på Youngstorget. Gjennom prosjektet "Leder for en dag" får han en smak av en toppleders arbeidshverdag.

«Leder for en dag» er et årlig initiativ og arrangeres for 17. gang av Ungt Entreprenørskap og ManpowerGroup. Hensikten er at de unge skal få en sterkere relasjon til arbeidsmarkedet ved å få en smak av en toppleders arbeidshverdag. Torsdag 19. september får 22 av landets mest innovative, løsningsorienterte og endringsvillige unge talenter mulighet til å “skygge” hver sin toppleder i arbeids- og næringsliv.

- Dette er et prosjekt vi deltar i med glede, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen. – I dag skjer det mye læring begge veier og det er veldig interessant å møte Simen. Hans erfaring med å etablere en suksessfull ungdomsbedrift, i så ung alder, gir et nyttig blikk inn i arbeidslivet for unge.

12 000 etablerer ungdomsbedrifter

Forrige skoleår etablerte over 12 000 elever og studenter ungdomsbedrift eller studentbedrift i regi av Ungt Entreprenørskap. De 22 lederkandidatene som deltar på «Leder for en dag» er plukket ut på bakgrunn av sine prestasjoner i dette arbeidet, og sammenstilt med erfaringer og interesser blir de koblet opp mot en toppleder som de nå får skygge.

Med fokus på kvinnehelse

Simen Berge har utmerket seg som daglig leder i ungdomsbedriften Vulva UB. Denne bedriften ble kåret til beste ungdomsbedrift i Oppland i 2019 og deltok også i NM for ungdomsbedrifter. Vulva UB produserte og solgte armbånd for å skape mer åpenhet og fjerne tabu rundt kvinnehelse og sykdommer knyttet kvinners underliv.

Ungdomsbedrifter gir viktig erfaring

Elever og studenter som har drevet Ungdomsbedrift skårer bedre på ferdigheter knyttet til for eksempel å ta beslutninger og vise initiativ.

- Å drive en ungdoms- eller studentbedrift er læring i praksis. Disse elevene og studentene har vist at de har evne til å tenke nytt og skape verdier, noe som er viktig både i offentlig og privat arbeidsliv. Innovatører trengs over alt, og for å bli god må man øve. Derfor er vi veldig glade for at så mange toppledere stiller opp for å gi disse unge kandidatene en smakebit på hva som kreves for å være leder, og for å gi de unge noen tips på veien videre, sier Grete Ingeborg Nykkelmo, administrerende direktør i Ungt Entreprenørskap Norge.

Les mer om Ungt Entreprenørskap