Regjeringen må gjøre mer for Hurtigruten

Gå til hovedinnhold Gå til navigasjon
Bilde av to båter, MS Lofoten og MS Nordnorge, ligger i opplag i Hammerfest.
Foto: Jørgen Braastad/VG/NTB scanpix - Her ber Samferdselsdepartementet alle de som jobber på Hurtigruten og de berørte kystsamfunnene bokstavelig talt om å seile sin egen sjø, sier Peggy Hessen Følsvik.

- Regjeringen må gjøre mer for Hurtigruten

Regjeringen har sagt blankt nei til en underskuddsgaranti for Hurtigruten. - Det setter selskapets framtid i fare. Dette kan vi ikke akseptere, sier Peggy Hessen Følsvik, nestleder i LO.

Økonomi og samfunn Sist oppdatert:

Samferdselsdepartementet har akkurat sagt nei til å gi Hurtigruten krisehjelp.

For 2 uker siden leverte Hurtigruten sammen med LO, ved Sjømannsforbundet og Sjøoffisersforbundet, krav om statlige garantier og kriselån for å berge selskapet.

Regjeringen må snu

– Jeg er skikkelig skuffet over at regjeringen har kommet med blankt avslag på tiltak som kan hjelpe Hurtigruten. Dette kan vi ikke akseptere, sier 1. nestleder i LO Peggy Hessen Følsvik, som ber regjeringen om å snu.

Kystruta er selve livsnerven langs kysten, og den betyr mye for mange arbeidsplasser langt ut over selve rederiet.

– Jeg får daglige henvendelser fra ansatte som lurer på om selskapet vil overleve, om det er noe jobb å komme tilbake til. Folk er oppriktig bekymret for hus, hjem og framtida, forteller Jørn Henning Lorentzen, hovedtillitsvalgt for Sjømannsforbundets medlemmer til FriFagbevegelse

Krever øyeblikkelig hjelp

Før korona-krisen leverte Hurtigruten rekordresultater.

Nå er 14 av 16 Hurtigrutens skip er ute av drift.

LO har krevd øyeblikkelige grep for å berge kystruta.

– Vi kan ikke vente til sommeren, når ferieplanene er lagt, før løsningen er på plass, sier Hessen Følsvik.

En gradvis opptrapping på 4 skip etter 16. juni er det Hurtigruten har bedt om statlig garanti for å få til.

Det vil få om lag 500 ansatte på jobb igjen.

Regjeringen mener på sin side at de allerede har hjulpet Hurtigruten nok ved at de opprettholder betalingen i Kystruteavtalen, selv om selskapet ikke seiler som avtalt under krisen.

– Her ber Samferdselsdepartementet alle de som jobber på Hurtigruten og de berørte kystsamfunnene bokstavelig talt om å seile sin egen sjø. Vi må ha støtteordninger som sikrer verdiskapning og sysselsetting her i landet, og trygger sysselsettingen av norske sjøfolk, sier Hessen Følsvik.