Rapport fra 2018

Foto: LO/Trond Isaksen

- Flere får arbeidskontrakt

Etter 33 års patruljevirksomhet har skriftlig arbeidskontrakt blitt det vanlige - også for sommerjobberne!

Sommerpatruljen er avsluttet for i år. I år var det 33. gang LOs sommerpatrulje var ute og besøkte unge arbeidstakere over hele landet. LOs sommerpatrulje har i år besøkt 5850 bedrifter i hele Norge.

Sjekk dine rettigheter i arbeidslivet

Siden 1985 har LOs sommerpatrulje fokusert på unge sommervikarers jobbsituasjon. Ved begynnelsen av patruljen fant man rundt 50 prosent brudd i bedriftene man besøkte. I år fant man brudd ved 39,8 prosent av bedriftene man besøkte. De viktigste funnene for årets patrulje er som følger:

1. Antall brudd gått ned  Siden vi startet å patruljere i 1985 har antall bedrifter med brudd gått ned år for år. Det at unge lærer om sine rettigheter på jobben er viktig.

2. Stadig flere får kontrakt. I 2000 var det 28,33 prosent som ikke hadde arbeidskontrakt.  I dag er det bare 8% som ikke har arbeidskontrakt. Arbeidskontrakt er viktig fordi det er det eneste beviset på at du faktisk jobber ved et sted og det er avtalen med spillereglene mellom deg og arbeidsgiver, forklarer LOs ungdomsrådgiver Bjarne Lagesen.

3. Brudd på overtid og arbeidstidsbestemmelser har gått opp.
    - I år har vi sett en negativ utvikling i brudd på overtids- og arbeidstidsbestemmelser. Unge arbeidstakere føler seg presset til å jobbe lengre dager uten å få overtidsbetalt. I

4. Antall unge arbeidstakere som ikke kjenner til hvem verneombudet er har gått opp
    - Det alvorlig at så mange unge ikke kjenner til verneombudet sitt. Verneombudet er en viktig rolle på arbeidsplassen. IUnge arbeidstakere er spesielt utsatt for arbeidsulykker og skader.

5. Antall brudd ordnet opp på stedet har gått opp.
    -I år har vi ordnet opp over dobbelt så mange flere brudd på stedet enn i fjor. Dette er en svært positiv utvikling og viser at veldig mange utfordringer på arbeidsplassen kan være misforståelser og ikke vond vilje. De aller fleste norske arbeidsgivere er opptatt av at unge arbeidstakere skal ha det trygt og godt på jobb, og er veldige glade for alle brudd man kan ordne opp på stedet, avslutter Lagesen.

Selv om selve patruljen er ferdig for i år, så er det fortsatt mulig å ringe inn til vår sommerpatruljetelefon. Vi oppfordrer alle unge som møter på utfordringer i arbeidslivet til å ta kontakt med oss på 810 01 999 eller sommerpatrulen@lo.no

For spørsmål eller kommentarer ta kontakt med

LOs ungdomsrådgiver
Bjarne Lagesen