Permitteringsordningene må forlenges for å hindre oppsigelser

Peggy
Foto: Erlend Angelo/LO LO krever at regjeringen kommer med en rask løsning for flere tusen som nå står i fare for å miste jobben 1. oktober.

Permitteringsordningene må forlenges for å hindre oppsigelser

LO-leder Peggy Hessen Følsvik møtte i dag Arbeidsminister Torbjørn Røe Isaksen om den akutte situasjonen for mange ansatte og virksomheter blant annet i reiseliv og luftfart. Flere tusen står i fare for å bli sagt opp, hvis ikke regjeringen utvider permitteringsreglene.

Møtet kom i stand etter en felles henvendelse fra LO og Virke, og LO-lederen mente etter møtet at det ble et konstruktivt møte. Men:

- Som vi fryktet hadde regjeringen ingen konkrete planer for å løse den akutte situasjonen for de mange som nå står i fare for å få oppsigelser midt i oppløpet på dette maratonløpet, slo Peggy Hessen Følsvik fast.

Permitteringsordningene må forlenges for å forhindre oppsigelser

LO ga klar beskjed om at ordningene må forlenges for eksempel fram til nyttår:

- Regjeringen varslet at de vil legge 560 millioner på bordet for kommunale tiltak, men at disse ikke vil komme på plass før om flere måneder.

- Det er da underlig at regjeringen nettopp derfor ikke allerede på dagens møte ville forlenge ordningene. Om de ikke er villige til det, er jeg redd for at det vil være for sent for disse pengene og at mange tusenvis av ansatte da vil være sagt opp, sier LO-lederen.

LO krever en rask løsning

- Isaksen sa at han ikke ville lukke døren for å forlenge ordningene og innkalle til et nytt møte på onsdag. Så får vi se om han da har kommet på bedre tanker, sier LO-lederen. - Kun partene som har arbeidstakere og virksomheter som er berørt, deltar i prosessen videre.

LO-leder Peggy Hessen Følsvik er tydelig på at det må komme en rask løsning.

– Her må både en utvidelse av tidsrommet for ordningen på plass, i tillegg til at satsene selvsagt må være på det nivået de er nå. Jeg er glad for at dette og en løsning for dagpenger fortsatt er på bordet i diskusjonen. Vi er i en helt ekstraordinær periode nå, regjeringen skyver på åpningen av Norge etter koronaen, da må vi også ta vare på vanlige arbeidsfolk som er i en veldig vanskelig situasjon, avslutter Peggy Hessen Følsvik