Notodden Bluesfestival er i gang!

Hans-Christian Gabrielsen sammen med Little Steven og andre artister
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen deltar på årets bluesfest i Notodden.

Notodden Bluesfestival er i gang!

Notodden Bluesfestival er nå i gang igjen, og for LO-leder Hans-Christian Gabrielsen er festivalen sommerens desiderte kulturelle høydepunkt. – I år gleder jeg meg spesielt til å få anledning til å spille med ungdom fra Mostar Rock School, sier Gabrielsen.

Etter borgerkrigen i det tidligere Jugoslavia, er Bosnia og byen Mostar fortsatt preget av etnisk splittelse. Ved Mostar Rock School derimot, handler det om forsoning. Ungdom, uavhengig av etnisitet, kommer sammen for å spille musikk. Skolen er et forsøk på å skape forsoning mellom de sterkt segregerte folkegruppene i byen. Det er Utenriksdepartementet (UD) som har invitert ungdommene til Notodden.

- Jeg vil berømme UD og Notodden Bluesfestival for dette initiativet. Mostar Rock School er et tilbud til ungdom og samtidig et sted hvor unge bosniere og kroater møtes. Det er fantastisk med tanke på den grusomme krigen på 90-tallet. For meg er det en stor glede å få anledning til å spille litt sammen med bandet fra Mostar Rock School. All ære til Orhan Oha Maslo og de andre som har bygget opp rockeskolen, sier Hans-Christian Gabrielsen, som setter seg bak trommene på Jailhouse Stage torsdag.

Lørdag skal LO-lederen også spille på Jam Session, også på Jailhouse Stage.

LO er generalsponsor for Notodden Bluesfestival. I tillegg stiller lokale LO-organisasjoner med om lag 55 frivillige i Somliga-gruppen

Navnet kommer fra Cornelius Wreswijks kjente sang «Somliga går med trasiga skor». Somliga-gruppen samler hvert år inn penger til LOs store solidaritetskonsert, i tillegg til øvrige gratiskonserter, som konserten med Mostar Rock School på Jailhouse Stage.

I tillegg arrangerer gruppen av frivillige stands på gateplan under festivalen.

Denne gruppens arbeid gjør det mulig for alle, uavhengig av lommebok, å oppleve blueskonserter. I tillegg samler de inn betydelige beløp til Norsk Folkehjelps solidaritetsarbeid.

- Vi ønsker at Bluesfestivalen skal fortsette å være suksessen den er, som fanger Notoddens ånd med sin rike industri- og arbeiderkulturhistorie, sier LO-lederen.

Industrihistorien knyttet til Øst-Telemark er også rallarenes, industriarbeidernes og fagbevegelsens historie. Industrieventyret er det største i norsk historie og er derved både regional og nasjonal fellesarv.

Lørdag vil Gabrielsen være med på 40-års jubileet for Notodden Blues Band på Notodden Teater.

Under søndagens tradisjonelle gratiskonsert er Steinar Albrigtsen med venner fra Telemark årets hoved artister.

Notodden Bluesfestival