Hurtigrutens cruise fra Hamburg til Finnmark med flere havneanløp underveis utfordrer regelverket.
I fjor brøt Hurtigruten regelverket under en seilas til Svalbard, da skipet MS Spitsbergen ble registrert i Norsk Internasjonalt Skipsregister (NIS) i motsetning til Norsk Ordinært Skipsregister for å slippe unna å betale norsk tariff til de ansatte om bord, noe som ga Hurtigruten store besparelser.
Da fastslo Sjøfartsdirektoratet at Hurtigruten brøt loven under en seilas til Svalbard.
I år har Hurtigruten seilt Hamburg- Hammerfest med en rekke anløp langs kysten og registrert to skip i NIS-registeret. Det er imidlertid slik at Forskriften kun tillater NIS-registrerte fartøy seilas mellom norske havner dersom det anløper minst to utenlandske havner.
Denne gangen godtok Sjøfartsdirektoratet at rederiet la inn en ekstra stans i en tysk havn noen timer som tilfredsstillende. Sjømannsforbundet gikk videre med saken, sammen med LO.
- LO er opptatt av norsk lønn i norske farvann. Det norske arbeidsmarkedet i våre områder må ha betingelser som medfører at du kan leve i Norge, sier 2. nestleder Roger Heimli i en kommentar.
Rederiet undersøkte parallelt muligheten for utflagging til utenlandsk flagg for å unngå de begrensningene som er lagt for det norske internasjonale registeret av hensyn til å verne det ordinære norske registeret for skip.
For å sikre at det ikke ble lagt føringer som kunne være krevende å endre la LO, Norsk Sjømannsforbund og Norsk Sjøoffisersforbund i et møte næringsministeren og rederiet frem et forslag om norsk lønn i seilasen langs norskekysten som en løsning for de to seilasene NIS registrerte Roald Amundsen og Spitsbergen skal seile i sommer og regelverk og løsning for fremtiden blir diskutert tidlig på høsten.
- Denne løsningen medfører at myndigheter, rederi og vi har forpliktet oss til å ta en grundig gjennomgang av saken og at vi ikke endte med to utflaggede skip med den usikkerheten for flaggsituasjonen det medfører, sier Heimli.