Lønnstyveri må straffes på samme måte som vanlig tyveri

Foto: Espen Bratlie/Samfoto/NTB scanpix

Lønnstyveri må straffes på samme måte som vanlig tyveri

Regjeringen foreslår nå å gjøre lønnstyveri straffbart. – Vi er glade for å ha fått gjennomslag. Men jeg skjønner ikke hvorfor regjeringa vil gjøre det mindre straffbart med lønnstyveri enn andre typer tyveri.

Sosial dumping

LO-sekretær Trude Tinnlund har ansvar for arbeidet mot arbeidslivskriminalitet og sosial dumping i LOs ledelse. LO har sammen med Fagforbundet den siste tiden presset på for at lønnstyveri må inn i straffelovens bestemmelser.

Portrettfoto av Trude Tinnlund.
LO og Fagforbundet har den siste tiden presset på for at lønnstyveri må bli straffbart. - Vi er glade for å ha fått delvis gjennomslag nå, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

I dag er det sånn at en arbeidsgiver som stjeler fra sine ansatte ved å holde tilbake lønn, overtidstillegg eller betale forsikringer, ikke risikerer noen som helst straff. Mens ansatte som stjeler på jobb risikerer mange år i fengsel.

Likhet for loven

Nå har Regjeringen et lovforslag om å kriminalisere lønnstyveri på høring.

- Vi har krevd at lønnstyveri skulle bli straffbart, og glade for at regjeringa nå kommer med et lovforslag. Men det må være likhet for loven, lønnstyveri må straffes på samme måte som andre typer tyveri, sier Tinnlund.

For mens regjeringen foreslår at lønnstyveri skal inn i Arbeidsmiljø-loven, så mener LO det hører hjemme i straffeloven. Dessuten foreslår regjeringen lavere straff for arbeidsgivere som stjeler systematisk fra sine ansatte, enn for arbeidstakere som stjeler fra arbeidsgiver.

- Lønnstyveri er alvorlig i seg selv. Det skjeve maktforholdet mellom arbeidsgiver arbeidstakere er dessuten skjerpende. Lønnstyveri skjer ofte i sammenheng med trusler og tvang. Derfor bør lovbruddet inn i straffeloven. Det vil gi lønnstyveri prioriteten det fortjener, ikke minst i politiet. Det er viktig at politiet etterforsker disse sakene, sier Tinnlund.

Rammer spesielt sårbare

Lønntyveri er et alvorlig samfunnsproblem, som ofte rammer særskilt sårbare arbeidstakere. Utenlandske arbeidstakere med svak kunnskap om språk og rettigheter er mest utsatte.

- Mange har en opplevelse av at det i dag er nærmest er risikofritt å utnytte sårbare arbeidere i Norge. Eksemplene på dette er dessverre altfor mange, sier Tinnlund.

Tidligere i år skrev VG om en dyster utvikling i byggebransjen. Ansatte som ber om lønn eller fri får juling.

I fjor vakte det sterke reaksjoner at om lag 35 norske og utenlandske arbeidstakere utsatt for grov svindel av Fagarbeideren AS, et firma som var drevet av en konkursrytter som var fradømt retten til å drive næringsvirksomhet på livstid. Flere mente det handlet om moderne slaveri og menneskehandel.

De ansatte fikk ikke lønn på flere måneder og endte til slutt opp på gata. LO hjalp de svindelutsatte arbeidstakerne hjem til jul med forskudd på noe av lønnen og bistår fortsatt juridisk for at de skal få lønnen sin etterbetalt.

Ønsker du å holde deg oppdatert på dette tema og andre aktuelle saker fra LO kan du melde deg på nyhetsbrevet vårt!