Leif Haraldseth til minne

Bilde av en smilende Kommunalminister fra 1986.  Tidligere LO-leder Leif Haraldseth.
Scanpix Tidligere LO-leder Leif Haraldseth. Her avbildet som ny kommunalminister i Brundtlandregjeringen i 1986.

Leif Haraldseth til minne

Det var med sorg vi mottok budskapet om at tidligere LO-leder Leif Haraldseth har gått bort 89 år gammel.

Leif Haraldseth var LO-leder fra 1987 til 1989, og satt i LOs valgte ledelse i en årrekke. Han ble valgt som LO-sekretær på LO-kongressen i 1969, og som nestleder i LO i 1977.  Han var kommunalminister i Gro Harlem Brundtlands regjering, og fylkesmann i Buskerud etter at han gikk av som LO-leder.

Haraldseth var en ledende tillitsvalgt i fagbevegelsen gjennom en årrekke.  Han hadde bakgrunn fra NSB, Norsk Jernbaneforbund og som LOs distriktssekretær i Buskerud.

I LO fikk han ansvar arbeidervern, organisasjonsspørsmål og internasjonal solidaritet. I vanskelige økonomiske tider for Norge, var Haraldseth opptatt av jevn fordeling, lav- og likelønn, og en pådriver for det inntektspolitiske samarbeidet mellom partene i arbeidslivet og regjeringen. Dette samarbeidet førte norsk økonomi ut av en svært urolig periode.

I dag tenker vi på familie og venner, og alle som har hatt gleden av å jobbe sammen med Leif Haraldseth gjennom hans mange år i arbeiderbevegelsen.