Full seier

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.
LO-leder Hans-Christian Gabrielsen gratulerer de 45 NNN-medlemmene med seieren i Norse-saken.

Full seier i Norse-saken

- Gratulerer til alle de 45 NNN-medlemmene med seieren i Norse-saken, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Norse Production gikk konkurs 5. april 2018. Alle de ansatte i Norse, rundt 120 personer, ble sagt opp. Kort tid etter konkursen ble Sund Laksepakkeri AS og Sund Laks AS, stiftet, og det ble inngått avtale med konkursboet om virksomhetsovertakelse. Sund Laks AS ansatte 48 personer og leide inn 32 personer, men ingen av de som var organisert i NNN, fikk tilbud om jobb

Nå har Bergen tingrett har enstemmig slått fast at de 45 polske NNN medlemmene ble ulovlig diskriminert fordi de var medlemmer av NNN. Deres lovbestemte fortrinnsrett ble dermed også krenket. NNN-medlemmene som ble sagt opp i Norse Production-konkursen vant dermed en knusende seier i retten.

- De har ført en lang kamp og modig kamp. Dette viser at det lønner seg å stå opp mot kyniske arbeidsgivere som tror de kan skalte og valte med sine ansatte som de vil! Og at det lønner seg å ha et stort fellesskap og dyktige LO-advokater i ryggen.

Nå har de fått til sammen drøyt 19,5 millioner kroner i oppreisning og erstatning for økonomisk tap.

LO-advokat Edvard Bakke, som førte saken for NNN-medlemmene i tingretten, sier at dommen er viktig for saksøkerne, og for LO og fagbevegelsen fordi den synliggjør at man på ingen måte skal måtte tåle forskjellsbehandling pga at man er fagorganisert, og at retten til å være fagorganisert selvsagt inkluderer retten til å verne sine interesser - herunder forhandle kollektivt og utøve arbeidskamp.