Forfatterforbundet blir medlem av LO

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen sammen med representanter for Norsk Forfatterforbund
- For folk som arbeider alene, slik forfattere gjerne gjør, er det en styrke å få et fellesskap i ryggen. Vi håper at LO-fellesskapet skal bidra til at medlemmene får en tryggere hverdag, sier Julie Lødrup.

Forfatterforbundet blir medlem i LO

LO får sitt 26. medlemsforbund når Forfatterforbundet, med sine 402 medlemmer kommer inn i LO-familien.

- Det er en stor glede at vi nå får Forfatterforbundet som medlem i LO. Det bidrar til å styrke LOs bredde på kulturfeltet, og synliggjør ytterligere for andre organisasjoner for de frie yrkene at LO er en relevant hovedsammenslutning å være medlem, sier LOs førstesekretær Julie Lødrup.

Forfatterforbundet er en fagforening for alle skjønnlitterære forfattere. Forbundet skal ivareta forfatteres inntekts- og arbeidsvilkår, fremme norsk skjønnlitteratur, bidra til medlemmenes faglige utvikling og tilveksten av ny litteratur. Forfatterforbundet skal arbeide for å styrke og verne om ytringsfriheten.

- LO er den mest slagkraftige hovedorganisasjonen i Norge. Det er en udiskutabel styrke å være i et fellesskap med så bred erfaring og kompetanse i arbeidslivssaker som det LO har. Når Forfatterforbundet skal kjempe for rettigheter som er ganske grunnleggende, men som norske forfattere likevel mangler, stiller vi i en helt annen liga når vi har LO i ryggen, sier forbundsleder Eystein Hanssen.

- For folk som arbeider alene, slik forfattere gjerne gjør, er det en styrke å få et fellesskap i ryggen. Vi håper at LO-fellesskapet skal bidra til at medlemmene får en tryggere hverdag, sier Julie Lødrup.

Forfatterforbundet er et relativt nytt forbund for norske forfattere som ble stiftet 28.januar 2018, og har pr. 1.september 2019 402 medlemmer.