Fire av ti mener forsvarsbudsjettet er for lite

Tre menn i militæret. Bildet er i svart/hvitt. De bærer tunge sekker og går på rekke. Med havet i bakgrunn.
De fleste er positive til militært forsvar, men fire av ti mener budsjettet er for lite (kilde: Opinion)

Fire av ti mener forsvarsbudsjettet er for lite

– I dag oppfyller vi ikke våre forpliktelser til NATO. Her må vi forvente at politikerne følger opp både de forventningene som er skapt med 2 % målet, men aller viktigst med tanke på at vi skal ha et forsvar som får oss til å føle oss trygge, sier LO-sekretær og styreleder i Folk og Forsvar Are Tomasgard.

Opinion har gjennomført en meningsmåling på oppdrag fra Folk og Forsvar. Ni av ti er positive til å ha et militært forsvar, men fire av ti mener forsvarsbudsjettet er for lite.

Opinion har i august gjennomført en meningsmåling på oppdrag fra Folk og Forsvar om Forsvaret og internasjonalt, sikkerhetspolitisk samarbeid. Undersøkelsen viser at forsvaret står sterkt hos det norske folk.

Se hele undersøkelsen her!

- Undersøkelsen viser at mange er opptatt av å ha et godt forsvar i Norge, sier generalsekretær i Folk og Forsvar Monica K. Mattsson Kämpe. – Kanskje det er et signal til de bevilgende myndigheter at man må øke satsningen på Forsvaret.

Folk og Forsvar

Folk og Forsvar er en paraplyorganisasjon for landsomfattende, frivillige organisasjoner. Folk og Forsvar har 62 medlemsorganisasjoner, og ble stiftet av et enstemmig Storting i 1951, etter forslag fra Forsvarskommisjonen av 1946. Siden opprettelsen har LO og NHO hatt en sentral plass i styret, og stiller med henholdsvis leder og nestleder. Folk og Forsvars formålsparagraf er å arbeide for fred, frihet og demokrati.

LO-sekretær Are Tomasgard er styreleder i Folk og Forsvar.

Lær mer om organisasjonen her!