LO og Ap krever feriepenger til permitterte og ledige

LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og AP-leder Jonas Gahr Støre på Youngstorget 1. mai
Terje Bendiksby / NTB LO vil fortsette å kjempe for at de arbeidsledige skal få tilbake sine feriepenger!

LO og Ap krever feriepenger til permitterte og ledige

For fem år siden tok Erna Solberg og høyreregjeringen feriepengene fra de arbeidsledige. LO krever at de ledige skal få feriepengene tilbake.

De siste tallene fra NAV viser at nesten 200.000 kvinner og menn er ledige – enten de er permittert, eller de står helt uten jobb. Mange ble ledige allerede da Norge stengte ned 12. mars i år.

- Meld deg på vårt nyhetsbrev

Det betyr at de nesten ikke har tjent opp feriepenger i løpet av 2020 – penger som skulle dekke boliglån, strøm og mat neste sommer, i tillegg til muligheten til å kunne ta med familien på ferie.

Hvis reglene hadde vært slik de var fram til 2015 hadde de arbeidsledige fått utbetalt et ferietillegg neste år som kompenserte for dette. Men i 2014 vedtok stortingsflertallet bestående av Høyre, Frp, Venstre og KrF å ta fra de ledige ferietillegget. Dermed går de som har vært permitterte eller ledige i 2020 en tøff sommer i møte.

Det mener LO er urettferdig! De permitterte og ledige skal ikke måtte betale prisen for koronasituasjonen, mens bedriftseierne får gode støtteordninger fra myndighetene!

LO har gang på gang fremmet krav om at de arbeidsledige skal få feriepengene sine tilbake. Det har regjeringen avvist – ja, Høyres stortingsrepresentant Heidi Nordby Lunde har til og med kalt kravet «ko-ko».

I dag tar Arbeiderpartiets statsministerkandidat Jonas Gahr Støre opp LOs krav med statsminister Erna Solberg i Stortingets spørretime.