Det må bli ulovlig å bruke opp ansattes feriepenger

LOs nestleder Peggy Hessen Følsvik avbiledet. Foto.

Det må bli ulovlig å bruke opp ansattes feriepenger

Hver fjerde NHO-bedrift oppgir at de ikke kan – eller er usikre på om de kan - betale ut feriepenger til de ansatte i år.

Koronakrisen

– Dette er rett og slett tragisk for dem som venter på feriepenger for å bruke de på ferie for seg og sine. Så har bedriften brukt pengene på driften i stedet og de står på bar bakke, sier Peggy Hessen Følsvik til FriFagbevegelse.

LO har skrevet brev til regjeringen med et fikst ferdig lovforslag om ny feriepengekonto. Loven vil sikre feriepengene på egen, låst konto.

Lovforslaget:

«Feriepenger etter § 10 tilhører arbeidstaker. Arbeidsgiver skal sette feriepenger inn på særskilt bankkonto (feriepengekonto). Betaling til feriepengekontoen fra arbeidsgiver beregnet etter § 10 skal skje samtidig som lønnsutbetaling. Holdes saldo på feriepengekontoen så høy at den til enhver tid dekker fremtidige feriepenger, kan løpende overføring til kontoen unnlates».

LO har krevd at departementet må finne en ordning som gjør at folk får feriepengene, men er blitt avvist. Lønnsgarantifondet bør sikre feriepengene for dem som står uten..

Les hele saken i FriFagbevegelse.