Dypt skuffet over Hydro’s beslutning om salg

Kvinne står oppå aluminiumsruller. Foto.
Foto: Hydro

Dypt skuffet over Hydros beslutning om salg

Regjeringen må sette foten ned for Hydro salg, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Staten må som største eier stanse salget, krever LO.

Valseverkene i Holmestrand og på Karmøy er norske hjørnesteinsbedrifter med lang industrihistorie og uvurderlig kompetanse på sirkulær økonomi.

Dette handler ikke bare om 650 arbeidsplasser, men viktige arbeidsplasser som er avgjørende for et grønt skifte.

Foto: Hydro

- Valseverkene trenger langsiktige industrielle eiere, som skal videreutvikle og skape norske grønne industriarbeidsplasser. Vi kan ikke tillate at dette nå kan bli styrt og eiet av et utenlandsk investeringsfond, som kun tenker på kortsiktig profitt, mener LO-leder Hans-Christian Gabrielsen.

Hydro-ledelsen begrunner salget blant annet med omstilling. Det henger ikke på greip, sier Gabrielsen.

- Salg er ikke omstilling. Salg er salg. I dette tilfellet salg fra et selskap som staten i stor grad eier - til et amerikansk investorselskap. Dette er av de grønneste arbeidsplassene i Hydro. Valseverket i Holmestrand har vært der siden 1917, og er svært gode på sirkulær-økonomi. De spiller en viktig rolle i resirkuleringen av aluminium og er en avgjørende byggestein i miljøprofilen til selskapet, sier han.

Hydro er et industrielt tog. Stykkes selskapet opp og selges stykkevis og delt, vil selskapet miste trekkraften som lokomotiv i norsk industri.

- Vi har kjempet for Hydro mange ganger når det kommer til rammevilkår. De ansatte i Hydro har vært lojale og fremoverlente. Salg til utenlandske hardbarkede investorselskap er ikke akseptabelt.

- Nå må regjeringen sette foten ned. Dette må stanses, sier Gabrielsen.