Den store jakten på læreplasser er i gang!

Foto: LO LO-lederen og NHO-sjefen tok seg god tid til å diskutere både fag og opplevelsene på læreplassen med Mi Le, som er lærling i kontor- og administrasjonsfaget, og Ismail Heidari, som er kokkelærling.

Den store jakten på læreplasser er i gang!

Onsdag lot LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og NHO-sjef Ole Erik Almlid startskuddet gå for «Læreplassjeger», en landsomfattende kampanje i regi av WorldSkills Norway, i samarbeid med en rekke organisasjoner og fylkeskommunene.

Gabrielsen og Almlid markerte oppstarten av læreplassjakten til ISS Norge, som satser stort på å rekruttere fagarbeidere, både gjennom et eget ISS-akademi og med utstrakt satsing på lærlinger.

– Å ha lærlinger er virksomhetskritisk. Det er en kjempefin måte å rekruttere ansatte på og gjør oss til en enda mer attraktiv arbeidsplass, sier konsernsjef for ISS i Norge, Carl-Fredrik Bjor til FriFagbevegelse.

To av disse er for tiden Mi Le, som er lærling i kontor- og administrasjonsfaget, og Ismail Heidari, som er kokkelærling. LO-lederen og NHO-sjefen tok seg god tid til å diskutere både fag og opplevelsene på læreplassen med Le og Heidari. De to er også blant de heldige som har læreplass.

– Behovet er der. Men arbeidslivet er tøft for tiden. Vi har nesten et helt kull som ikke får avsluttet utdannelsen sin. Det har vi ikke råd til, sier LO-leder Hans-Christian Gabrielsen til Frifagbevegelse.

– Vi har en helsekrise nå, som er i ferd med å gå over i en arbeidskrise. Da er det viktig å ikke glemme betydningen av rekrutteringen av fagarbeidere og lærlinger. Vi har dessverre alt for dårlig erfaring med hvordan det har gått ved tidligere kriser, sier Gabrielsen.

– Det går an å lære av tidligere feil. Det er kanskje enda viktigere enn før at bedrifter stiller læreplasser til disposisjon. Vi er med på jakten. Og oppfordrer alle bedrifter, forbund og alle tillitsvalgte til å bidra i jakten på læreplasser, sier LO-lederen.

Les hele saken hos FriFagbevegelse her!

Om Læreplassjeger-kampanjen

Totalt har 21.000 ungdommer søkt seg til en læreplass i år. 2420 lærlinger er dessuten permittert som følge av koronakrisen

Læreplassjeger-kampanjen har som målsetting å sikre disse ungdommene en læreplass. Kampanjen støttes av regjeringen og partene i arbeidslivet.

– Vi oppfordrer alle fagforbund, bransjeorganisasjoner, opplæringskontorer og skoler til å bli læreplassjegere. Det vil si at de bidrar til at bedrifter og virksomheter blir oppsøkt og oppfordret til å bli lærebedrifter og til å ta inn lærlinger, sier Elisabeth Lange, sekretariatsleder i WorldSkills Norway, som leder kampanjen.

WorldSkills Norway vil i sommer sende ut flere tusen brev til potensielle lærebedrifter basert på lister som er utarbeid i samarbeid med Udir. Bedriftene som er interessert i å bli lærebedrift kan selv melde inn dette på på www.læreplassjeger.no. De vil også bli kontaktet av læreplassjegere i de respektive fylker.

Selv om vi vet at mange bedrifter har utfordringer nå i disse Corona-tider, så gis det også økonomisk tilskudd til bedrifter som vil ta inn lærlinger. 95 prosent av bedrifter som har hatt lærling hos seg har opplevd at dette er en fantastisk god måte å rekruttere nye medarbeidere på.

Her er et eksempel på felles markedsmateriell som er utviklet for kampanjen: