- En unik streik, også internasjonalt

Syklistene i Foodora i rosa t-skjorter møter to menn fra fagbevegelsen i mørke dresser. God stemning, tydelig at praten går løst.
ILOs generaldirektør Guy Ryder og LOs leder møtte syklistene i Foodora som er i streik. Generaldirektøren er i Norge i forbindelse med at ILO i år er 100 år. Foto: Hege Nilsen Ahlquist

- En unik streik, også internasjonalt

De streikende syklistene i Foodora møtte i dag LO-leder Hans-Christian Gabrielsen og generaldirektør i ILO, Guy Ryder. - Streiken er viktig for dere, men den er også viktig for arbeidslivet internasjonalt.

Den internasjonale arbeidsorganisasjonen ILO er i år 100 år. Det ble i dag markert med en jubileumskonferanse i Oslo, med blant annet LOs leder Hans-Christian Gabrielsen og ILOs generaldirektør, Guy Ryder, til stede.

Framtidens arbeidsliv

Temaet for seminaret var arbeidslivets utfordringer i møte med framtiden. I forkant av seminaret møtte ILOs generalsekretær og Gabrielsen de streikende syklistene i Foodora.

- Dette er en unik streik, slo LO-lederen fast. - Ikke bare i norsk sammenheng, men også internasjonalt. Streiken handler om helt grunnleggende rettigheter i arbeidslivet: retten til å tegne tariffavtaler.

At kampen syklistene nå tar er viktig, var Ryder helt enig i.

- Det interessante her er at det er noe veldig tradisjonelt og kjent, kobinert med noe helt nytt. At arbeidstakere står på kravene for grunnleggende rettigheter har lange tradisjoner. Men det nye her er at disse fokene representerer det vi kaller den nye økonomien. Dette er hva verden beveger seg mot. Og det er viktig at de funamentale rettighetene våre kolleger her forsvarer, blir en del av framtidens arbeidsliv.

Viktig utenfor Norges grenser

Generaldirektør Ryder lyttet interessert til hva de streikende i Foodora fortalte. Og han lovte syklistene å følge nøye med på utviklingen av streiken.

- Vi må sørge for at alt det ILO har jobbet for i 100 år, også gjelder videre. Dette er hvordan arbeidslivet ser ut i dag for mange, men enda mer hvordan det vil se ut i framtiden.

Les mer om 100 års jubilanten ILO her!