Faizah

Faizah Begum – Spesialkonsulent – Fagforbundet

Hvorfor mener du det er viktig å være fagorganisert? – Sett fra et samfunnsperspektiv.

– Å være fagorganisert er kjempeviktig med tanke på solidaritet og samhold. Det er ikke nødvendigvis at man vil ha behov for å ta alle personlig opp mot arbeidsgivere, men å stå sammen om å bevare rettigheter hos arbeidstakere er kjempeviktig. Jo flere som står sammen, desto sterkere stiller vi som arbeidstakere og som fagforening.

Bistår både i tariffoppgjør og personalsaker

Begum er organisert i Fagforbundet, og forteller at organisasjonen er en god partner og støtte når det kommer til lønnsforhandling og personalsaker.

Fagforbundet bruker sin styrke og innflytelse til å jobbe for at medlemmene skal ha en anstendig lønn, gode arbeidsvilkår og en rettferdig pensjon. De mener at kollektive tariffoppgjør er den beste garantien for å sikre alle en rettferdig lønnsutvikling, og for å unngå sosial dumping.

Hvorfor valgte du nettopp Fagforbundet? Hvilke personlige fordeler har du fått av medlemskapet?

– Jeg valgte fagforbundet fordi de er den største fagorganisasjonen i Norge, og har forhandlingsrett i virksomheten jeg er ansatt hos.

Begum forteller imidlertid at den viktigste medlemsfordelen hun har fått i Fagforbundet er at det er kort vei til rådgivning hos tillitsvalgte i organisasjonen.

– I enkelte saker er det godt å kunne rådføre meg før jeg eventuelt tar «kampen» med arbeidsgiver, forklarer hun.

Fagforbundet har 11 kompetansesentre. De gir faglig støtte og hjelper fagforeninger ved behov i forhandlinger og tvistesaker. De henter inn juridisk hjelp fra forbundsadvokatene når det trengs.

Fagforeningen gir trygghet

Begums råd til de som vurderer å melde seg inn i en fagforening er bare å gjøre det.

– Ikke nøl, meld deg inn nå!

De fleste konflikter mellom arbeidsgiver og arbeidstaker løses av lokale tillitsvalgte. Hvis ikke saken løses lokalt, har Fagforbundet et helt apparat av kvalifiserte fagfolk som tar saken din.

Begum legger til at den beste rådgiveren er den som kjenner arbeidsplassen din, og at det er en trygghet å vite at vedkommende ikke er langt unna når du trenger hjelp.