Om LO i Viken Oslo

Om LO i Viken Oslo

LOs regionskontor i Viken Oslo representerer Landsorganisasjonen i Norge (LO) og samordner fagbevegelsen innsats i fylket. LO har kontorer i Drammen, Gardermoen, Sarpsborg og Oslo.

LOs regionkontor i Viken Oslo er en del av LOs administrasjon, og får sine arbeidsoppgaver tildelt av LOs ledelse.

Regionkontoret har koordineringsfunksjon for forbund og lokalorganisasjoner, og har aktiviteter som ivaretar dette. Nærings- og sysselsettingsspørsmål, rekruttering, utdanning, partsamarbeid og faglige rettigheter er noen av områdene vi jobber med, i samarbeid med og opp mot offentlige innstanser og næringsliv.

Aktivt tilstede i Viken og Oslo
LO Viken Oslo har fire kontorer. I Drammen, Sarpsborg ,Oslo og Oslo lufthavn. Her driver vi faglig organisasjonsvirksomhet for LO Norge og samordner fagbevegelsens innsats i regionen.

Vår innsats kan deles inn i to hovedområder:

• Fagligpolitisk arbeid for trygge og inkluderende arbeidsplasser
  • Styrke LOs organisasjon

LOs lokalorganisasjoner er sammenslutninger av fagforeninger/avdelinger i en eller flere kommuner.

Fagligpolitisk arbeid for trygge og inkluderende arbeidsplasser
LO Viken Oslo jobber faglig og politisk for en samfunnsutvikling til beste for medlemmene og arbeidslivet i regionen. Regionalt utviklingsarbeid er en prioritert oppgave, herunder deltar vi i høringsprosesser og lobbyarbeid.

Vi er også representert i råd og utvalg:

• Yrkesopplæringsnemnda
  • Partnerskap for næringsutvikling
  • Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ)
  • Råd for samarbeid med arbeidslivet og høgskoler
  • Trepartssamarbeid for arbeids og næringsutvikling
  • IA-råd
  • TV-aksjon
  • Kompetanseforum
  • Brukerutvalg med NAV

Styrke LOs organisasjon
LO Viken Oslo yter service til LOs forbund som har ca. 250 000 medlemmer i Viken og Oslo. Forbundene har tilsammen 412 fagforeninger i regionen som samordner sin innsats i 14 LOs lokalorganisasjoner.

Regionkontoret koordinerer fellesaktiviteter med forbundene, fagforeninger og LOs lokalorganisasjoner i Viken Oslo:

• LOs regionkonferanser
  • LOs regionråd
  • LOs fagforeningskonferanser
  • Lokale og regionale samarbeidsutvalg
  • LOs ungdomsutvalg
  • LOs familie og likestillingspolitisk utvalg
  • LOfavør-komiteer
  • Kurs og konferanser