YNGVE HÅGENSENS LIV BLIR TIL HELAFTENS TEATER

Yngve Hågensen sammen med forfatter Jens O. Simensen og produksjonsleder Hans Petter Thøgersen

YNGVE HÅGENSENS LIV BLIR TIL HELAFTENS TEATER

Yngve Hågensen er gjennom tidene en av de fagforeningskjemper som har hatt mestinnflytelse på samfunnsutviklingen på nasjonalt nivå. Nå blir det teaterforestilling som skal speile fagforenings-kjempens liv.

På pressekonferanen tirsdag 16. juni som ble holdt på Yngve sin tidligere arbeidsplass Saugbrugs, "Kaken", i Halden ble det annonsert at det blir premiere på teaterforestillingen i februar 2021. Det skal spilles totalt åtte forestillinger i Viken og Oslo. Forfatter er Jens O. Simensen, musikken lages av Svein Gundersen og produksjonsleder er Hans-Petter Thøgersen.

I 2018 sto arbeiderbevegelsen i Østfold bak en teaterforestilling om statsmannen Oscar Torp

fra Østfold. Også den gangen med manus og musikk av Simensen/Gundersen. Nå har de

samme organisasjonene forent kreftene for å lage en forestilling om fagforeningskjempen

som startet sin arbeidskarriere på Saugbruks i Halden.

I en teaterforestilling er det mye dramatisk materiale å hente fra hans liv. Han hadde en vanskelig barndom og bodde flere år på barnehjem. Under krigen måtte barnehjemmet evakueres. Fra 1955 til 1969 var han papirarbeider ved Saugbrugsforeningen i Halden. Gjennom dette kom han inn i fagforeningsarbeid og ble etter hvert distriktssekretær, LO-sekretær og LO-leder. Hågensen var en markant og sterk LO-leder som ikke nølte med å være kritisk om rådende politikk gikk utover de fagorganiserte. Veien til topps i LO var konfliktfylt og underveis måtte han kjempe mange kamper.

Men hans fremferd gjorde at han alltid møtte respekt, selv fra de som var uenige med ham. Forestillingen vil omhandle både barndom, ungdom og hans karriere i organisasjonslivet.

I skrivende stund er ikke rollene besatt. Men dette er tenkt på bli en forestilling på ca 1 time og 15 minutter med ca 15-20 personer på scenen. Det vil også være en pianist og et kor.

Som produsenter bak forestillingen står syv organisasjoner innen arbeiderbevegelsen i Østfold: Arbeiderbevegelsens Kulturnettverk i Østfold, LO Viken Oslo, LO Halden, Østfold Arbeiderparti, LO Indre Østfold, Aof Østfold og Fellesforbundet avd Saugbruks.

Kontaktinfo:

Prosjektleder Hans-P. Thøgersen Epost: hp@kulturv.no Tlf: 90 95 03 10