Viktigere enn på lenge å markere arbeidernes dag

Viktigere enn på lenge å markere arbeidernes dag

Årets 1. mai – «Trygghet for helse og arbeid»

Slagordet for årets første mai er; «Trygghet for helse og arbeid».

Arrangementene vil i år bli annerledes enn vi er vant med, men det er viktigere enn noen gang å markere dagen og behovet for samhold og solidaritet.

Vi oppfordrer lokale 1. mai komiteer til å tenke alternativt på muligheter og ønsker for å feire arbeidernes dag. En ide kan være å ivareta lokale aktiviteter med å streame appeller og korte taler på nett. Mulig det også kan inngås samarbeid med lokalmedia om de vil streame det på sine sider eller at dette gjøres på lokal facebook-/ eller hjemme-side.

LOs lokalorganisasjoner har tatt et initiativ for å lage et digitalt 1.mai tog med utgangspunkt i de lokale LOene som til vanlig arrangerer 1.mai. Det blir lagd en digital struktur for at folk kan slutte seg til lokale 1.mai-tog, med paroler som er vedtatt lokalt, slik det pleier. Noen lokalorganisasjoner vil også streame fra lokale aktiviteter som kransenedleggelser, samt arrangere digitale kulturarrangementer osv.

LO sentralt jobber med å produsere en første mai sending der dagen markeres sammen med forbundene og politiske samarbeidspartnere. Det blir sending fra et 1.mai-studio med to programledere som lede sendingen med diverse intervjuer, appeller og kulturelle innslag. Sendingen arrangeres fra kl. 11.00 – 14.00.

Det jobbes for bred deltagelse på sosiale medier med promotering av digitalt 1. mai tog, samt diverse rammer og filter på sosiale medier mm.

Følg med og bidra til at dette blir en fin og verdig 1. mai markering, selv om den blir annerledes med den alvorlige krisen vi nå er i.

- Følg med på 1.maisendingen og delta i toget, oppfordrer LO-lederen.

-Bruk anledningen til å gjøre dette til tidenes største 1. maimarkering!