Vellykket felleskonferanse på Sundvollen

Vellykket felleskonferanse på Sundvollen

2019 er tillitsvalgtes år, og i den anledningen arrangerte LO Viken Oslo felleskonferanse på Sundvollen Hotell. Skal vi dømme etter stemningen og tilbakemeldingen disse to dagene blant de 130 deltagerne, er konklusjonen klinkende klar: Svært nyttig og morsom!

Tekst og foto: Tom Helgesen, Totalmedia

Bernt Torp var konferansier, og sørget for svært god stemning i salen.

Humoren var det først og fremst konferansier Bernt Torp, AP-politiker og entertainer fra Brumunddal, som sto for. Selv om budskapet i bunnen både var seriøst og alvorlig, serverte han det i en innpakning som fikk deltagerne til å hyle av latter.

Det var høy stemning blant de tillitsvalgte, ikke minst under Bernt Torps motivasjonsforedrag.

Bernt tok blant annet et oppgjør med dagens mediebilde, hvor kroppsfiksering og realityserier får stor oppmerksomhet og ikke akkurat oppfordrer til sunne holdninger.

Bernt hadde flere innslag med gitaren, på bildet forsøker han å  dra i gang allsang.

Tillitsvalgtes rolle
Bernt påpekte også den viktige rollen du som tillitsvalgte har. Og selv om det kan være tøft å stå i stormen, minnet han om at du har fått tillit, og at det er mange som heier på deg og er takknemlig for den jobben du gjør – selv om det som oftest er de som er misfornøyde som hever røsten.

Paneldebatt-1

- I tillegg må du være et forbilde for andre. Ikke at du skal slutte å røyke eller begynne å trene, men først og fremst hvordan du er mot andre mennesker og at du må velge dine ord med omhu, så dette ikke slår tilbake på deg selv ved en senere anledning.

Paneldebatt-2

LOs historie
Ståle Dokken, spesialrådgiver i LO, gikk gjennom LOs historie i ”nyere tid” – det vil si han startet reisen midt på 1920-tallet, hvor hver fjerde fagorganiserte var uten arbeid. Deretter fikk deltagerne små glimt fra de viktige milepælene og seirene gjennom årene, med en svipptur innom Kåre Willochs deregulering av kredittpolitikken på 80-tallet, som resulterte i den  lånefinansierte jappetid og påfølgende bankkriser.

Ståle konkluderte med to hovedsuksessoppskrifter for arbeiderbevegelsens gjennomslag: Sysselsetting og hvordan verdiene fordeles.

Han kom samtidig med en advarsel:

- Vi må være på vakt! Forskjellene er i ferd med å bli større, og det er mindre vekt på fast jobb.

Han trakk også fram nye tilknytningsformer hvor ungdom må jobbe gratis en periode for å skaffe seg praksis, som strider både mot tariffavtale og menneskerettighetene.

- Derfor har de tillitsvalgtes et svært viktig oppdrag, poengterte han. Forsamlingen fikk deretter en gjennomgang av LOfavør-konseptet av Kjersti Andersen, innen det var tid for ”paneldebatt” med mer eller mindre frivillige aktører fra forsamlingen. Morsomt ble det, i alle fall.

Ståle Dokken gikk gjennom LOs historie i nyere tid.

Sterkt møte med Utøya
Fredagen startet med et kulturell  innslag i form av teaterstykket ”Hvorfor være organisert”, med Sunniva Berg, Morgan Lillehjem og Aina Beate Gundersen, hvor mange aktuelle situasjoner i næringslivet ble formidlet fra scenen.

Deltagerne fikk se teaterstykket ”Hvorfor være organisert” under oppholdet, framført av Sunniva Berg, Morgan Lillehjem og Aina Beate Gundersen.

Deretter bar det til Utøya for omvisning. Dette var første besøk på øya for brorparten av deltagerne, og det ble mange følelsesladede øyeblikk underveis.

Driftsleder og fergemann Jon Olsen hadde svært traumatiske opplevelser da terroren rammet Utøya. Han har valgt å fortsette i jobben, og gleder seg over at livet på øya er blitt styrket i ettertid – stikk i strid med hva terroristen så for seg.

Det ble et sterkt møte med Utøya for deltagerne. For mange var dette første gangen de var på øya.

- Det som skjedde her 22. juli 2011 er helt uvirkelig å tenke på, sier Roy Kenneth Nilsbakken fra Moss.

Fornøyd konferanseleder
Regionnestleder Jan-Petter Gundersen fikk mange gode tilbakemeldinger på konferansen, og sier seg svært godt fornøyd med gjennomføringen.

- Det er viktig å vise at vi setter pris på de tillitsvalgte, og jeg er glad at vi på denne måten også treffer de som ikke er ”profesjonelle”. Jeg håper og tror alle har fått både faglig påfyll, økt motivasjon og ikke minst har knyttet nye relasjoner gjennom oppholdet, sier han.

Jan-Petter Gundersen, nestleder i LO Viken Oslo, sier seg svært godt fornøyd med gjennomføringen. Jan-Petter påpekte innledningsvis viktigheten av de tillitsvalgtes rolle for et retteferdig arbeidsliv. - Det hjelper ikke med tariffavtale om dere tillitsvalgte ikke er tilstede på arbeidsplassen og passer på at den blir fulgt. Dere er sikkerhetsventilen, og sammen har vi en makt som kan endre samfunnet, understreket han.

Faglig ungdomssekretær Christine Knutsen har hatt ansvaret for å ”sy sammen” innholdet i konferansen, og alt forløp etter planen. På bildet deler hun ut premier til heldige vinnere.

- Jeg er fersk som tillitsvalgt, og meldte meg på konferansen for å lære og knytte kontakter. Dette har vært svært lærerikt for meg, sier Kristin Engler fra Askim, tillitsvalgt for Bufetat region Øst (t.h). Også den mer rutinerte Birgit Tandberg, sekretær for Fellesforundet, er godt fornøyd med opplegget.