Ukens tillitsvalgt

Bratt lærekurve som ung plasstillitsvalgt

LO Viken Oslo fortsetter fokuset på de tillitsvalgte som er ryggraden i fagbevegelsen, samt LO-fellesskapets viktigste resurs og medlemsfordel. Vi vil i 2020 presentere intervju med en utvalgt tillitsvalgt hver uke. Ukens tillitsvalgt er: Øyvind Pettersen fra NNN.

Fakta:

Navn: Øyvind Pettersen

Alder: 52 år

Sivilstatus: Gift

Barn: 1 + 2 bonusbarn. 1 barnebarn + 1 bonusbarnebarn

Bosted: Glemmen, Fredrikstad

Arbeid: Nortura Sarpsborg

Fagforening: NNN

Tillitsverv: Vara som plasstillitsvalgt ved Nortura, sekretær for NNN avd 5 Østfold og sitter i Familie- og likestillingspolitisk utvalg for LO i Viken. Sitter i styret i LO i Sarpsborg.

Fritidsinteresser: Speiding og fotball

Øyvind Pettersen var kun 20 år gammel da han ble plasstillitsvalgt hos Loyds Industrier. Det ble et tøft møte med virkeligheten, for i løpet av et par år slanket bedriften staben fra 144 til 20 ansatte!

Loyds var Øyvinds første arbeidsgiver etter fullført videregående skole, med lageret som arbeidssted.

- Jeg sa ja til tillitsvervet fordi det hørtes interessant ut. Men må håndtere ulike utfordringer og ikke minst får man et innblikk i driften og har mulighet til å påvirke egen arbeidsplass.

Med den brutale nedskjæringen fikk han en bratt lærekurve som tillitsvalgt, selv om det var hovedtillitsvalgt som tok det verste av støyten.

- Det var selvsagt ikke hyggelig prosess, men gikk overraskende greit. De fleste visste hvor det bar og at oppsigelser var uunngåelig.

Øyvind var av de ansatte med dårligst ansiennitet, og hadde således en dårlig sak i forhold til egen skjebne.

Jeg ble en av de siste som fikk den tunge beskjeden. Men det var mager trøst da jeg gikk ut døra for siste gang, minnes han.

Vokste opp på Lisleby

Øyvind vokste opp på Lisleby som eldst av fire gutter, og han legger ikke skjul på at det kunne gå en kule varmt innimellom.

- Ja, vi var tre som delte rom noen år, og det er klart det ble en del spetakkel og hyss. Vi satte nok mine foreldres tålmodighet kraftig på prøve jevnlig, sier han og gliser.

Foreldrene var begge «arbeidsfolk»; faren jobbet på Stabburet mens moren var syerske.

I fritiden var det fotball og speiding som gjaldt, interesser som har fulgt ham hele livet.

- Jeg begynte i den lokale speiderforeningen da jeg var åtte år til den ble nedlagt 16-17 år senere.

Fra såpe til slakteri

Etter at de obligatoriske skoleårene var gjennomført, ble det allmennfag på Greåker vgs innen det bar ut i arbeidslivet for Øyvind.

Øyvind var god i språk, og etter den korte arbeidskarrieren hos Loyds, jobbet han et halvt år som lærer for to fremmedkulturelle innvandrere. Deretter ble det ett år ved Stabburet og 25 år som sjåfør og lagermedarbeider hos «Ren Såpeindustri». På sistnevnte bedrift var det dessverre ingen kultur for å være organisert, så det var aldri noe tema, forteller han.

Herfra gikk ferden videre til Nortura i Sarpsborg, til å begynne med som innleid via bemanningsselskapet Manpower.

- Det første jeg gjorde var å melde meg inn i fagforeningen, selv om jeg bare var innleid vikar. Heldigvis gikk det bare kort tid innen jeg fikk fast ansettelse, og ett år senere var jeg plasstillitsvalgt. Jeg hadde ingen betenkeligheter med å takke ja til vervet, selv om det også her hadde vært mange år med jevnlige nedskjæringer.

Travle dager

I dag er han vara på avdelingen på Nortura og er sekretær for NNN avd 5 Østfold. Nylig ble han også valgt inn Familie- og likestillingspolitisk utvalg for LO Viken.

- Det er klart det tar mye tid ved siden av full jobb. Heldigvis har jeg en snill kone som vet at det frivillige arbeidet er viktig.

Øyvind har aldri angret for at han har engasjert seg som tillitsvalgt, og sier det har gitt både masse kunnskap, gode kamerater og et stort nettverk han ikke ville vært foruten.

- Får du anledning, så ikke nøl med å ta utfordringen, er hans klare budskap.

Fortsatt fotball og speiding

Hans tidlige lidenskap for fotball og speiding har holdt seg livet gjennom. Da en kollega på Nortura lurte på om han ville bidra i Lande Speidergruppe i Sarpsborg for noen år tilbake, var han ikke vond å be. I dag er han troppsleder i samme forening og sitter også i kretsstyret for Østre Østfold krets.

- Speiding er en inkluderende og lærerik aktivitet som skulle vært obligatorisk for alle!

Også fotball har alltid vært – og er fortsatt – en viktig del av fritiden. Etter at egen karriere i lavere divisjoner var over, fortsatte han som fotballtrener både på klubb- og kretsnivå.

- Ellers er det Fredrikstad Fotballklubb (FFK) som gjelder, hvor jeg er fast inventar på tribunen uansett motgang eller medgang. Om det så er kun 12 tilskuere på tribunen, kan du være sikker på at jeg er en av dem!

For de som er litt innvidde i denne ballsporten, vet at laget hans har slitt på nivå tre de siste årene. Men optimismen kan ingen ta fra dem:

- Vi har booket opprykksfest allerede før sesongen har startet flere år på rad, men har måttet avlyse hver gang. Men i år lykkes vi, og datoen er allerede satt, kan han røpe.

Med arbeidsplass i nabobyen Sarpsborg, som fortsatt kan skilte med eliteserielag i fotball, legger han ikke skjul på at han må tåle en del meldinger fra «de blå» som vet å kose seg med FFKs motgang.

- Men det er bare et spørsmål om tid før vi igjen er den naturlige storebroren i Nedre Glomma-regionen også i fotballsammenheng, sier han med glimt i øyet.

Vi må nevne at fotballinteressen også strekker seg til de brittiske øyer, hvor han og kompiser jevnlig tar turen over for å se fotballkamp langt ned i divisjonssystemet - med innlagt pubbesøk.

- Her kommer vi tett på folket og den opprinnelige fotballkulturen. Utrolig gøy!

Øyvind Pettersen oppfordrer alle til å takke ja til å være tillitsvalgt om man får muligheten. – Du blir del av et stort felleskap og gir deg utrolig mye, sier han.

Det ble en bratt lærekurve da Øyvind ble tillitsvalgt hos Loyds som 20-åring, i en tid preget av drastiske nedskjæringer.

Tekst og foto: Tom Helgesen, Totalmedia.