Stortingsrepresentanter på arbeidsplassbesøk

Stortingsrepresentanter på arbeidsplassbesøk

Fredag og mandag ble det gjennomført arbeidsplassbesøk på Norske Skog SAUGBRUGS, Nexans og hos Leif Grimsrud med Stortingsrepresentanter fra Arbeiderpartiet og varaordfører i Halden Linn Laupsa.

Da samfunnet er på vei tilbake til normalen så begynner så smått også bedriftsbesøkene og ta seg opp igjen. Dette er en viktig del av jobben til bl.a. Stortingsrepresentanter og andre så de de blir oppdatert og får tilbakemeldinger hvordan situasjonen er i arbeidslivet.

Fredag var det møte med ledelsen og hovedtillitsvalgt på Norske Skog Saugbrugs som på grunn av nedgang i markedet nå har måtte permitere ansatte for andre gang siden mars. Bedriften tok bl.a. opp behovet for tiltakspakker til landbasert industri og spesielt at BIO middler også må rettes inn for å treffe store bedrifter.

På Nexans var det møte med klubbstyret som kunne melde at bedriften skulle kutte med 100 årsverk. Klubben tok opp flere viktige saker som at feriepenger er ansattes penger som bør settes på egen konto, samt at permiteringspreioden bør økes til 52 uker. De merket også den skjeve fordelingen i tiltakspakkene og var glade for at de rødgrønne har fått til en bedre sosial profil en utgangspunktet til regjeringen.

På mandag var det entrepinørbedriften Leif Grimsrud som stod for tur. Her ble det informert om bedriftens ordning og sattsing på lærlinger. Bedriften har som mål og ha minst 10% lærlinger inne og er opptatt av at også kommunene stiller krav til lærlingklausuler i seriøsits- og anbudskrav.

Her deltok også Magne Hagen som er læreplassjeger for Viken Fylkeskommune og han kunne melde at 44% av søkerne til nå har fått læreplass. Viken setter nå igang en egen kampanje for å skaffe flere læreplasser da behovet i år er ekstra krevende som følge av Covid-19.