Refleksens dag 21. oktober

Refleksens dag 21. oktober

Refleksdagen markeres over hele landet. I 2021 markeres refleksdagen torsdag 21. oktober. Målet er å få folk til å bruke refleks slik at de ikke havner i en ulykke.

Nå nærmer høsten seg og mørketiden har kommet, da er det viktig å bruke refleks, for å bli sett i trafikken og når man er ute.

Uten refleks er du først synlig på 25 – 30 meters hold, mens du med refleks synes på 140 meters hold når bilen bruker nærlys. Omregnet til sekunder har bilføreren 10 i stedet for 2 sekunder til å reagere, det kan være forskjellen på liv og død.

Refleks er den billigste livsforsikringen du kan ha! Bruk refleks så blir du synlig i trafikken. Vi er opptatt av at du skal være trygg, også i privatlivet.

I september ifjor, ble det sendt ut et skriv til LOs lokalorganisasjoner og fagforeninger i LO Viken Oslo om å bestille LOfavør reflekser til å dele ut til arbeidskollegaer på arbeidsplasser og andre. Responsen var stor og LO Viken Oslo sendte ut 17 000 reflekser. Vi håper på det samme resultatet i år også.

Målet er å få folk til å bruke refleks slik at de ikke havner i en ulykke. Bli med oss å marker dette. Ved å fylle ut dette  Forms skjema, hvor man kan bestille reflekser gratis.

Husk, "Bruk refleks og bli sett"